Új vonalakra új járművekkel

iho/vasút   ·   2011.10.12. 20:02
gysev_cimkep

A nemrég átvett vonalakkal több mint duplájára nőtt a soproni vasúttársaság által működtetett pályahálózat hossza, kezdte Dávid Ilona, a GYSEV elnök-vezérigazgatója a Sopronban megrendezett XII. vasútgépésznapok konferencián. A Szombathely–Porpác–Csorna–Hegyeshalom–Rajka, a Szombathely–Kőszeg és a Szombathely–Zalaszentiván vonalszakaszokon ez év decemberétől a személyszállítási szolgáltatást is a GYSEV fogja végezni. E célból hét darab használt 5047 sorozatú Jenbacher motorkocsit vásároltak az osztrák államvasúttól. A motorkocsik jelentősen kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az átvett vonalak egy részén jelenleg is közlekedő Bz sorozatú motorkocsik. A Jenbacherek nagyobb végsebessége, jobb gyorsulása elsősorban a Szombathely–Kőszeg szakaszon eredményezi majd a menetidő csökkenését. A 18 kilométeres szakaszon ugyanis nyolcszor kell megállnia a motorkocsinak. Persze nem elhanyagolható az sem, hogy az 5047-esek karbantartási költsége 55 forint egy kilométerre vetítve, ami közel harmadára csökkenti a járműre fordítandó költségeket.

GYSEV-gép továbbítja a MÁV-kocsikat<br>Vörös Attila felvétele Öskünél készült

A vonalakon előfordulnak majd a vasúttársaság Schlieren típusú személykocsijai is, melyeket ugyancsak használtan vásároltak nemrég az osztrák vasúttársaságtól. A vasútgépésznapok keretében Dávid Ilona bemutatta a vasúttársaság ezzel kapcsolatos legújabb fejlesztését. Az egyik Schlieren kocsi új belső berendezést kapott, az üléseket újrakárpitozták, a folyosóra szőnyeget terítettek, és kicserélték az előterek műanyag padlóit is. A kocsin kávéautomata is üzemel, és wifi elérhetőség is van. A légkondicionáló berendezéssel ellátott jármű ajtói öt kilométer per óra sebesség felett automatikusan záródnak, ezzel megakadályozva, hogy a mozgó vonatból bárki kieshessen vagy kiugorhasson. Megújult a mellékhelyiség is, foglaltságjelzőt és segélyhívót építettek be. A következő egy-két hónapban mindegyik ilyen típusú kocsi hasonló felújítását tervezik.

A 2208-as csörgő a GYSEV vonatával robog Szombathely határában<br>(fotó: Vörös Attila)

A nem villamosított vonalakon a kocsikat a MÁV-Trakció M41 sorozatú mozdonyai fogják továbbítani, a futáskiegyenlítés miatt pedig a GYSEV V43-as mozdonyai fognak többször előfordulni a Győr–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonatok élén.

Kérdésünkre Dávid Ilona elmondta, hogy tervezik a forgalom felvételét a Körmend–Zalalövő vasútvonalon is, ezt azonban előbb teljes pályarekonstrukciónak kell megelőznie, viszont a részletekkel kapcsolatban egyelőre nem adott tájékoztatást.

Valószínűleg egyre gyakoribb lesz a hasonló szerelvény-összeállítás<br>(fotó: Vörös attila)

Az elnök asszony megemlítette azt is, hogy a GYSEV nagy hangsúlyt fektet utasainak színvonalas kiszolgálására, hiszen a közösségi közlekedés hatalmas versenyben van az egyéni közlekedéssel. Ezt a csatát pedig csak úgy lehet megnyerni, ha utasainak színvonalas kiszolgálást nyújt a vasút. Ez irányú törekvéseinek része a motorkocsi-beszerezés, a személykocsipark megújítása, de a soproni állomáson üzemelő eszpresszó is.

Kapcsolódó hírek