Az amerikai légügyi hatóság megadta a Boeing kompozitépítésű szélestörzsű gépcsaládjának leghosszabb, legnagyobb kapacitású tagja, a 787-10-esnek a típusalkalmassági engedélyt, és miután várhatóan hamarosan az európai hatóság is bejelenti a magáét, nincs akadálya a forgalomba állításának.

Az első példány első repülése tavaly márciusban (fotók: Boeing)

A berepülési program tavaly a februári, elnöki jelenléttel dúsított roll-out után márciusban indult, három gép 900 tesztórát teljesített, amely során igazolták az új Dreamliner megfelelő működését, megbízhatóságát, biztonságát. Nyilván a „leszármazottak” berepülése nem annyira kemény feladat, mint a gépcsalád első tagjának tesztelése, a 787-10 például 95 százalékban azonos a rövidebb kilencessel, ez is segített abban, hogy ezer óra alatti tesztidő elég legyen az úgynevezett „kiegészítő” típusalkalmassági elnyeréséhez. Van eltérés egyébként a futók felépítésében, az öt és fél méterrel hosszabb törzs is lényeges különbség, amely szükségessé tett bizonyos „kisebb szerkezeti megerősítéseket” is. A nagyobb kabin pedig a klímarendszer módosítását követelte meg.

A gép kétosztályos elrendezéssel a 9-eshez képest negyven plusz ülést kaphat, 330 utas szállítására alkalmas, és megnőtt a gép cargokapacitása is, ami sok légitársaságnak különösen fontos szempont, hiszen a belly-cargo, a padlószint alatt, az utasok poggyászán túl szállítható áru ugyancsak javítja a gép üzemeltetésének gazdaságosságát.

A SIA első gépe még ugyancsak látványos hófehérben...

A berepülés során alaposan vizsgálták például a gép fel- és leszálló tulajdonságait, keresztszélben, illetve hátszélben. A változatot kizárólag a South Charleston összeszerelőüzemben készítik, Everettben nem, mert a szárny előtt öt, a szárny mögött négy törzskerettel kiegészített középső szekció már nem fér be a szárnyakat és törzsrészeket szállító, speciálisan kialakított 747-es, a Dreamlifter rakterébe. Az is fontos fejlemény, hogy a gyártóhoz közelálló források szerint ezt a variánst a 9-eshez képest is simábban sikerült beilleszteni a gyártási rendbe.

A Boeing hivatalos közleménye a gép forgalomba állását az első fél évre jelzi, más források ennél konkrétabbak, lehet, hogy a Singapore Airlines már márciusban átveheti a maga első példányát. A kibocsátó légitársaságnak még egy gépe mozog az összeszerelő soron, és még nyár végéig további hármat is átvehet, ugyancsak hozzájuthat első „tízeséhez” még idén az Etihad és a United Airlines.

...és a végleges festéssel South Charleston betonján

A 10-es verzióból jelenleg több mint 170 gépre van aláírt szerződése a gyártónak. A Singapore is azért lobbizott egyébként, hogy a Boeing az új gépnek ne a hatótávolságát növelje tovább, amely így is csaknem 12 ezer kilométer – a típussal repült járatok kilencven százalékára elég –, hanem a kapacitását, az utasok számát, a szállítható tömeget, így alakult ki végül, hogy a legnagyobb Dreamliner végül mégis az eggyel nagyobb kategóriába tartozó A350-es versenytársa lett. A legfontosabb sikere a típusnak épp az volt eddig, hogy ötven gépes rendelésével az Emirates is mellette döntött.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!