Megérkezett Tajvanra a szép színekre festett China Airlines gép, átadta az európai gyártó a századik A350-es nagy hatótávolságú szélestörzsű utasszállítóját, harminc hónappal azután hogy a legelső forgalomba állt 2014 decemberében. Az Airbus vezérigazgatója, Fabrice Bregier még a Toulouse-i ünnepségen jelezte, a kéthajtóműves gyártási programja a leggyorsabban futott fel a vállalatóriás termékei közül ebben a kategóriában.

Csoportkép átadás után

Ugyanakkor, hasonlóképp más új konstrukciók sorsához, az eredeti tervekhez képest az XWB is nehezebben pörög föl, méghozzá a beszállítók késlekedése miatt, amit az is jelez, hogy a késlekedés okán épp a kibocsájtó Qatar mondott le négy gépre szóló megrendelést az elmúlt hetekben. Amint azt például a Lufthansa esetében is hírül adtuk, ennél a típusnál a gond a kabinbelső kialakítása. A németek első 350-esét a légitársaság maga vette kezelésbe a tavaly év végi érkezés után, hogy saját cégeivel rendezze be az utasteret, így nem kellett megvárnia a többi megrendelőhöz hasonlóan, amint a késlekedő beszállítók fejezik be forgalom-készre a gépet.

A gyártás kérdése, az átadások csúszása volt az alapvető magyarázata az Airbus részéről a nem túl kedvező első félévi jelentésnek, vagyis hogy az adózás előtti eredmény a tavalyi első hat hónap 1,27 milliárd eurós értékéről idén visszacsúszott egymilliárd alá, 954 millióra. Az át nem adott gépek után ugyanis nincs bevétel.

Frissen forgalomba állt neo-320-as az S7 színeiben

Amint a jelentést kommentáló Tom Enders Airbus-elnök megjegyezte, a kereskedelmi repülés piaci környezete továbbra is „egészséges”, a „robusztus” rendelési lista továbbra is arra készteti az európai gyártót, hogy a termelés növelésére új tervekkel álljon elő. Az ATW szerint ez egyben azt jelenti, és ez a folyamat már be is indult, hogy az Airbus átalakítja beszállítói hátterét.

Az első félévben az A350-esekből harminc került a felhasználókhoz, míg tavaly ugyanebben az időszakban csak 12; ez a beszállítók szűk kapacitásának javulását mutatja, a havi gyártás jövő év végére eléri a tízet. Ugyanakkor Enders is elismeri, hogy a modernizált keskenytörzsű, az A320neo idei kétszázas átadási terve komoly kihívás a hajtóműproblémák miatt, a már szolgálatban lévő gépeken is még tapasztalják a felhasználók a meghibásodásokat. A hajtóművek (egyik) gyártója, a Pratt & Whitney végrehajtott néhány javítást, de ezek sem biztosítják még a normális szintű megbízhatóságot üzemi körülmények között – fogalmazott az Airbus-elnök. Ebben az esetben nyilván nem segít a beszállítók szerkezetének módosítása, hiszen a neo-sorozat lényege, hogy az új típusú, kisebb fogyasztású hajtóművek teszik gazdaságosabbá az üzemeltetést.

A 380-as óriás a kiállítások sztárja, a piac annyira nem lelkesedik érte

Ugyancsak nem túl kedvező a friss hír, igaz, ez nem gyártási, hanem piaci nehézségekkel függ össze: az Airbus még inkább visszafogja zászlóshajója, az A380-as gyártását. A kétszintes óriás, amelyre évek óta nem akad új megrendelő, egy tavalyi döntés nyomán 2018-ban már csak 12 példányban állhat forgalomba, gyakorlatilag szinte mind a fő üzemeltető, az Emirates színeiben, de miután az öböl-menti társaság is késlelteti az új gépek átvételét, a mostani döntés szerint 2019-ben már csak nyolc kerül le a világ legnagyobb utasszállítójából a Toulouse-i gyártósorról.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!