A Ferrovie Nord Milano (FNM) első körben harminc szerelvényt rendelt meg, összesen 192 millió euróért (61,9 milliárd forint). Az egyenként 6 millió 395 ezer euró (körülbelül kétmilliárd forint) értékű, háromrészes motorvonatokat a Ferrovienord-vonalakon fogja használni a lombardiai cég. A vonatokat 2021-től szállítja a Stadler. A fennmaradó húsz vonatot nyolc éven belül igényelheti az FNM.

Az elsődlegesen dízelmotorral hajtott, de akkumulátoros üzemre is képes szerelvények legfeljebb száznegyven kilométer per órás sebességgel tudnak majd haladni. A hajtott egységben két, a Stage V-ös emissziós előírásoknak megfelelő dízelerőforrás dolgozik majd, melyeket SCR (azaz szelektív katalitikus redukciós, vagyis a nitrogén-oxidokat az oxidok nélkül vízzé és nitrogénné átalakító) rendszerrel látnak el. A motorok két akkupakkot fognak energiával táplálni. A technológiának köszönhetően jelentősen csökkenteni lehet a járművek emisszióját a városi térségekben, nem bocsátanak majd ki kipufogógázokat az állomásokon, ráadásul rendkívül halkan is üzemelnek. Továbbá húsz százalékkal jobb gyorsulást is lehetővé tesz, ami hasznos lehet az olyan útvonalakon, ahol sűrűn találhatók megállók.

A Milano környékén tevékenykedő FNM vasúttársaság elő körben harminc dízel-akkus Flirt-szerelvényt rendelt a Stadlertől (forrás: Railway Gazette)

Az International Railway Journal arról ír, hogy az energia-visszanyerésnek köszönhetően az akkus Flirtök harminc százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak majd, mint az FNM flottájában jelenleg üzemelő motorvonatok, ezáltal évente hárommillió eurót (egymilliárd forintot) spórolhat a cég. Ezen felül évente 12 ezer 400 tonnával kevesebb szén-dioxid jut majd a levegőbe – ez a mennyiség 8600 személyautó kibocsátásával egyenlő. Ráadásul a különálló motormodul kevesebb zajt és vibrációt bocsát ki az utasforgalmi területeken, mint a váz alá szerelt motorral rendelkező dízelmotorvonatok. A visszatápláló fékrendszerrel szerelt vonatok tengelynyomása tizenkilenc százalékkal alacsonyabb, mint a jelenleg használt vonatoké, ennek köszönhetően a pályát is kevésbé terhelik, így a pályakarbantartási költségek is alacsonyabbak lehetnek.

A járművek kifejlesztése során a svájci gyártó együttműködött a híres olasz Giugiaro Architettura tervezőirodával, valamint a zürichi Nose Design Experience tervezőstúdióval. A 66,8 méter hosszú, 168 ülő-, valamint 160 állóhelyet kínáló motorvonatokon többek között WC, LED-világítás, wifi, hálózati és USB-csatlakozók, utastájékoztató rendszer és biztonsági kamerarendszer felel majd az utazási komfortért. Külön helyek állnak majd a kerékpárosok rendelkezésére, a ki- és beszállások során fények figyelmeztetnek az ajtók nyitására és zárására, továbbá lenyíló lépcső is segíti az utascserét. A tervezett karbantartásokat, valamint a vandalizmusból és balesetekből származó javításokat a Stadler végzi majd el.

A vasúttársaság nagy tempóval igyekszik korszerűsíteni járműflottáját. Egy 1,6 milliárd eurós (körülbelül 515 milliárd forint) beruházási csomag részeként idén szeptemberben a Hitachi Rail Italy-val (ex-AnsandoBreda) írt alá egy nyolc évre szóló keretszerződést összesen legalább ötven, legfeljebb százhúsz nagy kapacitású, emeletes villamos motorvonat beszerzéséről. Az FNM elő körben harminc járműre nyújtotta be igényét – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!