Februárban még csak az Eurofighter és az Airbus elleni per beindításáról döntöttek, most megtörtént a következő lépés: Ausztria 2020-tól megkezdi a tizenöt példányos Typhoon-flotta leépítését, és új gépeket szerez be helyettük.

Mint erről korábban beszámoltunk, a gépek 2003-ban, kétmilliárd euróért történt beszerzése óta újabb és újabb részletek bukkannak elő arról, hogy az egyfelől a négy európai ország által épített gép – ebben a formájában legalábbis – alkalmatlan az osztrákok által szükségesnek ítélt feladatra, másrészt korrupció, hatalmas túlfizetés és túl drága üzemeltetés kíséri a gépek történetét.

A német és osztrák ügyészségek évek óta vizsgálják a beszerzés körülményeit, 2011-től már az üzletet jóváhagyó egykori osztrák védelmi miniszter került a nyomozás fókuszába, egészen konkrétan kenőpénz elfogadásának gyanújával, de összesen öt miniszter ügyében vizsgálódnak. Ugyanakkor az osztrákok szerint az Airbus és a gépet gyártó konzorcium félrevezette Ausztriát a gépek ára, átadása és felszereltsége dolgában.

Az osztrák légierő Eurofighterei az első gyártási sorozatból (Tranche-1) származnak, és csak légtérvédelemre képesek, viszont a hadrafoghatóságuk is csapnivalóan alacsony. Volt, amikor a tizenötből csak három volt bevethető állapotban. A mostani minisztériumi közlés szerint a következő harminc évben a Typhoonok üzemben tartásának költségei 4,4 és 5,1 milliárd euró között várhatók, míg más típussal a megtakarítás ugyanerre az időszakra akár kétmilliárdot is jelenthet. Hogy pontosan milyen más típusra gondol a bécsi szaktárca, az nem derül ki, korábban vagy az F-16-oshoz, vagy a Gripenhez hasonlították a költségeket.

A légirendészeti feladatok végrehajtására tehát Ausztria 2020-tól új típusra bízná, ugyancsak kisorolná a tizenhét elöregedett kétüléses Saab 105-ös kiképzőgépet. Helyettük egy típust állítana szolgálatba, tizenöt együléses és három kétüléses változatban. „Akik egyetértenek Ausztria semlegességével és szuverenitásával, egyet kell, hogy értsenek egy modern, nagyteljesítményű, szuperszonikus repülőgép beszerzésével is” – fogalmazott Hans Peter Doskozil védelmi miniszter, egyben az adófizetők érdekeként megjelölve, hogy gátat szabjanak az Eurofighterek elszabadult költségeinek.

A tárca által kidolgozott opciók között szerepel ugyan a jelenleg használt Typhoonok felújítása vagy a négy gyártó, Németország, Olaszország, Spanyolország és az Egyesült Királyság esetleges ajánlata későbbi gyártású, tehát megbízhatóbb, többfeladatú gépekre. Ezt azonban a légierő parancsnoka, Karl Gruber brigádtábornok gyakorlatilag kizárta. Mindeközben a jelek szerint le fogják cserélni a kiképzésre használt, légcsavaros-gázturbinás Pilatus PC-7-eseket is, de a híradásokból az érzékelhető, ezek helyett akár szimulátoros képzés is szóba jöhet.

A beszerzést Bécs kormányközi megállapodás formájában tervezi, és ami nem meglepő, a Reuters híre szerint a Saab már bejelentkezett egy tizennyolc gépes Gripen-vásárlás pénzügyi ajánlatával és a szükséges technikai információkkal. De a hírügynökség szerint tárgyaltak már F-16-osokról amerikai hivatalosságokkal is. A Eurofightereket az osztrákok eladnák, vagy egészben, vagy alkatrészként, de mindenképp komoly kompenzációt remélnek a gyártó részéről a megindított peres eljárásokkal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!