Habár az autópálya Dévától nyugatra eső szakasza már tavaly augusztusban elkészült, a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) minőségi kifogásokat emelt, és elutasította a Teloxim Con Srl., Comsa Sa., Aldesa Construcciones Sa. és Arcadis Eurometudes Sa. alkotta spanyol konzorcium által épített szakasz átvételét, majd fel is bontotta a szerződést a kivitelezővel. A kormányváltás után tavaly karácsonyra súly- és sebességkorlátozásokkal nyitották meg a pályaszakaszt.

Szerdán éjféltől a súlykorlátozásokat oldják fel. Immár a hét és fél tonnánál nehezebb járművek is rákanyarodhatnak a gyorsforgalmi útra, de ezután is valamennyi járműnek legfeljebb nyolcvan kilométer per óra sebességgel, a hidakon pedig hatvannal szabad haladnia.

A személyautók tavaly decemberben vehették birtokba a jelentős sebességkorlátozásokkal átadott autópályaszakaszt, most a teherautók is ráhajthatnak a sztrádára

Lucian Bode román szállításügyi miniszter a szerdai bukaresti kormányülés élőben is közvetített nyitórészében a miniszterelnök kérdésére elmondta: ügyészségi feljelentést kívánnak tenni e pályaszakasz és a még meg nem épített szomszédos Marzsina–Holgya szakasz ügyében is. Az utóbbi, 13 kilométeres szakasz immár az egyetlen meg nem épült része az A1-es autópálya Csanádpalota-Nagylak határátkelőtől Nagyszebenig vezető erdélyi részének. Ezen a szakaszon a forgalmat továbbra is a régi országútra terelik. A párizsi székhelyű Nemzetközi Választottbíróság áprilisban a román állam ellen hozott ítéletet ezzel a pályaszakasszal kapcsolatban. A korábban ismertetett ítélet arra kötelezi a román államot, hogy tekintse érvényesnek azt a szerződést, amelyet a pályaszakasz megépítésére 2013-ban kötött az olasz Salini Impregilo társaság vezette konzorciummal, és fizessen 50 millió eurós kártérítést a konzorciumnak

A miniszter az ítéletet annak tulajdonította, hogy a CNAIR a korábbi kormány idején nem tett meg mindent az állam érdekeinek a képviseletéért. Szerinte alaposan ki kell vizsgálni a 2013-as útépítési szerződés megkötésének a körülményeit is. Ekkor ugyanis a CNAIR a környezetvédelmi hatóság figyelmeztetése ellenére írta alá a szerződést akkor, amikor folyamatban volt a környezetvédelmi engedély újraértékelése. Az új környezetvédelmi engedély immár azt írta elő, hogy a medvék szabad közlekedése érdekében több helyen alagútban kell vezetni a pályát, ez pedig teljesen átírta a feladatot, és a szerződésben rögzített összeg két és félszeresére emelte a becsült költségeket. A CNAIR végül úgy oldotta meg a kialakult helyzetet, hogy 2017 augusztusában leválasztotta a problémás szakaszt és felbontotta az ennek a kivitelezésére kötött szerződést.

A szállításügyi miniszter által szerdán közölt ütemtervből az derült ki, hogy szerencsés esetben is csak 2024-re készülhet el az autópálya hiányzó szakasza. A pályaszakasz tervezésére és megépítésére szeptemberig várják a pályázatokat, és az év végéig várhatóan ki is hirdetik a nyertest. Ha a döntést egyik fél sem óvja meg, a nyertes cégcsoportnak 12 hónap áll majd a rendelkezésére a tervek elkészítésére, és további harminc hónap a hegyek közt vezető, több alagutat is magába foglaló útszakasz megépítésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!