Román nagysebességű vasúthálózat: egy korridorhoz már van terv

Az Európai Beruházási Bank (EIB) számításai szerint megérné 200–250 kilométer/órás tempóval használható vonalakat építeni. Az első Konstancától a magyar határig vezetne.
A napokban a Club Feroviar által Bukarestben rendezett Vasúti napok (Railway Days 2025) során az EIB-től kihangsúlyozták: Romániában jelentős fejlesztési potenciál van a nagysebességű vasúthálózatban, mivel képes lehet a légi és közúti személyforgalmat a vasútra terelni, az ország gazdaságát is jelentősen fellendítve.
A tanulmány a nagysebességű vasútfejlesztés európai mestertervére épít, mely egy Konstancától (Constanța) Bukaresten át a magyar határig vezető nagysebességű vasúti folyosó kiépítését is tartalmazza, műszaki, pénzügyi és gazdasági szempontok alapján vizsgálva a beruházást.
A Beruházási Bank megvizsgálta, hogy a már korszerűsített vonalakon el lehetne-e érni a 250–300 kilométer/óra sebességet, anélkül, hogy teljesen új pályát kellene építeni. A Romániában vezető európai közlekedési folyosóknak vannak olyan felújított szakaszai, melyeket tovább lehetne fejleszteni a kétszázas tempóhoz, ehhez korszerűsíteni kellene a jelző- és biztosítóberendezéseket, a vágányokat, valamint telepíteni kellene az európai vasúti forgalomirányítási rendszert (ERTMS). Ezek a szakaszok már most is lehetővé teszik a 160 kilométer/órás tempót, az átépített műtárgyak pedig a kétszázas sebességet, amiért elismerés illeti a román nemzeti vasút CFR SA-t.
A nagysebességű vasúthálózat kialakítását több forgatókönyv alapján is megnézték, ennek alapján négy lehetőséget vázoltak fel a Konstanca és a magyar határ között vezető folyosóra. Az esettanulmányok alapján 2018-as árak alapján kilométerenként 8,9–25,5 millió euróból (aktuális árfolyam alapján 3,5–10 milliárd forintból) lehetne kiépíteni a vonalat, a költségek a pálya sebességétől, a terepviszonyoktól, valamint a komplex szerkezetek, különösen az alagutak mennyiségétől függnek.
A harmadik útvonaljavaslatnál a Bukarest–Konstanca közötti, 217,2 kilométer hosszú szakaszt érintően a tanulmány arra jutott, hogy a 200 kilométer/órás tempó eléréséhez a román főváros és Fetești közötti 147 kilométeren a meglévő vonalat korszerűsíteni kell, Fetești és Konstanca között pedig 67 kilométeren egy új, kétszázötvenes sebességre alkalmas pályát kell építeni. A 2024-es árakon 2,6 milliárd euró (jelenlegi árfolyam alapján nagyságrendileg ezermilliárd forint) teljes becsült költségű beruházással mindössze nyolcvan perce csökkenne a főváros és a Fekete-tenger parti kikötő- és üdülőváros közötti menettartam.
A teljes hosszában 782 kilométeres vasúti folyosó útvonala Bukarest és a magyar határ között felfűzné Székelyföld fontosabb városait: Brassót (Braşov), Segesvárt (Sighişoara), Kolozsvárt (Cluj-Napoca) és Nagyváradot (Oradea). A gigaberuházáshoz a jelenlegi becslések szerint körülbelül 15 milliárd euró (csaknem 5900 milliárd forint) tőkebefektetés szükséges – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünkön az első, részben nagysebességű vonal útvonala. Kép forrása: railwaypro.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!