Látványos vasútfejlesztési szándék keleti szomszédunknál

Motorvonat- és mozdonybeszerzések, köztük hidrogénhajtású vonatok is; az országban eddig példa nélküli beruházási programot hirdetett meg az ARF.
A román vasútreform-hatóság ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) elnöke, Mihai Barbu az idei bukaresti Vasúti napok (Railway Days 2025) konferencián mutatta be az országos vasútfejlesztési programjának legújabb vívmányait, amelyek célja az személyszállítási szolgáltatások, a fenntarthatóság és a flottahatékonyság javítása.
A román közlekedési és infrastrukturális minisztérium alá tartozó, a személyszállítási politika végrehajtásáért felelős ARF most több mint 1,6 milliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján cirka 630 milliárd forintot) különített el számos beruházásra, melyeket a 2021 és 2027 közötti közlekedési programból (PT), a nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervből (PNRR), valamint a modernizációs alapból (FM) finanszíroznak.
A járműveket illetően egyrészt a lengyel Pesa Bydgoszcz-tól vásárol 62 regionális villamos motorvonatot a hatóság, másrészt az Alstomtól is beszereznek 37 távolsági villamos motorvonatot; mindkét kontraktus tizenötévnyi gyári karbantartást is magába foglal. A lengyel szerelvények első példányai a tervek szerint 2026 januárjában állnak forgalomba, a francia vonatok pedig 2026-tól kezdődően, havi szállításokkal érkeznek a gyártó németországi, bautzeni üzeméből. Ezeken felül a Pesától 29 interregionális villamos motorvonatot is vásárolnak a PNRR-keret terhére; ezen járművekkel a hálózatot tervezik kibővíteni, valamint a szolgáltatás minőségét szeretnék javítani a nagyobb forgalmú viszonylatokon. A járműbeszerzések összesen több mint 1,1 milliárd euró (430 milliárd forint) értéket képviselnek és országszerte jelentősen növelni fogják a személyszállítási szolgáltatások megbízhatóságát, kényelmét és pontosságát.
Az ARF azonban nemcsak villamos üzemű szerelvényeket vásárol: úttörő jelleggel tizenkét hidrogénhajtású motorvonatot is forgalomba akar állítani, Románia történetében először. A Siemens Mobilitytől összesen 2,46 milliárd lej (cirka 190 milliárd forint) értékben beszerzendő járművek nem villamosított viszonylatokon közlekednének, az Európai Unió dekarbonizációs céljaival összhangban.
És ezzel még nincs vége a sornak: 39 új, Traxx3 Ms típusú villamos mozdonyt is beszereznek két, az Alstom Transporttal megkötött szerződés keretében. A korszerű vontatók akár tizenhat személykocsit is képesek továbbítani százhatvan kilométer per órás sebesség mellett. Az első elkészült mozdony már a tesztfázisnál tart és várhatóan jövő márciusban szolgálatba is állhat.
Az ARF beruházási portfóliója a nemzeti jegyértékesítési integrációra, a közszolgáltatási szerződések auditjaira, valamint a nagyobb városok körüli ütemes menetrendekre vonatkozó projekteket is magába foglal, azzal a céllal, hogy a szolgáltatások kiszámíthatóbbak és vonzóbban legyenek a napi ingázók számára. A hatóságtól elmondták, ezek a beruházások alapvetően formálják majd át Románia vasúti személyszállítását. Küldetésüknek tartják, hogy tisztább, biztonságosabb és megbízhatóbb szolgáltatásokat nyújtsanak az új gördülőállománnyal, mely az európai szabványoknak és az utasok elvárásainak is megfelel – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünkön Románia új Pesa-motorvonatainak egyike. Kép forrása: ARF / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!