Néhány héttel ezelőtt az országos médiát is bejárta a hír, miszerint a BKV átmenetileg kivont a forgalomból egy mindössze kétéves, magyar fejlesztésű evopro Modulo C68E típusú midibuszt. A típussal már a kezdetek óta rengeteg probléma van, a húszas flottából jó, ha tizenkettőt-tizennégyet ki tudnak adni egy nap, annyira rossz a rendelkezésre állásuk.

Az NLE-852 rendszámú Modulo C68E körülbelül fél évet bírt dolgozgatni a BKV-nál, még a garanciaidő alatt elromlott, így másfél éve áll. A BKV úgy döntött, hogy inkább kivonja a forgalomból (fotó: Bohus Dávid)

Ugyanilyen elektromos midit egyébként Tatabánya és Pécs is rendelt, de ezeket - a Volánbuszos csuklósokhoz vagy a szűrőbuszokhoz hasonlóan – a mai napig nem tudta átadni az Ikarus Egyedi nevet fölvett cég. A most forgalomból kivont NLE-852 egyébként már körülbelül másfél éve egyáltalán nem volt utasforgalomban, így a mostani döntés csak szimbolikus, és – bár kicsi rá az esély – de a jövőben egyszer majd valamikor akár újra munkába állhat a busz.

Mielőtt a kommentelőink nekiállnának sommás véleményeket írni a BKV járműfenntartásának színvonaláról, megjegyezzük, hogy a Modulo C68E típusra két év általános garanciát vállalt a gyár, így az üzemképtelen busz megjavítása az ő feladatuk lett volna.

De nem csak a botrányos midi ment a levesbe, hanem néhány használtan beszerzett busz is: egy „MaCA” selejtezést már megénekeltünk, az 11-est ezúttal a 13-as követte. Kidobták az MPW-627 rendszámú CNG üzemű Van Hoolt is – ebből a típusból ez volt az első, amitől megváltak. A midi Modulóéhoz hasonló volt a történet: már régóta le volt állítva, csak alkatrészbányának használták.

Egy CNG üzemű Mercedes és Van Hool is törlődött az állományból (illusztráció: Ács Attila)

A BKV másik gázos típusa, a Mercedes-Benz Citaro CNG a tűzeseteivel került be a mainstream hírfolyamba (márciusban teljesen leégett az NJV-183), most az NJV-185-öt is nyugdíjazták. Talán nem túlzás azt állítani, hogy csillagos márka ide vagy oda, ezek a buszok közutálatnak örvendenek Dél-Pesten úgy az utasok, mint a sofőrök és a szerelők körében is: többségük borzasztóan lomha, meleg van rajtuk, és gyakori a műszaki meghibásodásuk, így 13 évesen már bőven megértek a cserére.

Jövőre nagykorúak lesznek a Van Hool AG300-asok is, és ez sajnos meg is látszik az állapotukon: a megvételükkor még egész jónak számító buszok mára teljesen elhasználódtak, így sokak örömére június 30-án ezek selejtezése is megkezdődött, a LOV-859 nyitotta a sort.

A régebbi generációs Van Hoolok közül ezúttal szólót és csuklóst is selejteztek (fotó: Wikipedia)

A BKV buszágazatának kaotikus helyzete ellenére új beszerzésről továbbra sem lehet hallani, viszont a megbízhatatlan, használt járművekkel talán leginkább „fertőzött” Dél-Pesti Divízónál öt használt, oslói eredetű MAN Lion’s City GL fog forgalomba állni hamarosan, ezzel egy időre le is lesz tudva a vérfrissítés. Valószínűleg nem véletlen, hogy idén nyáron már be se harangozta az Ikarus 200-asok nélküli üzemet a cég: a metró- és villamospótlások, valamint a használtan vásárolt buszok gyatra üzemkészsége miatt a vén csatalovakra továbbra is folyamatosan szükség van.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!