Amint azt korábban jeleztük, a nagy gyártók előállnak a nagy számokkal, a becslések után hivatalosan is. A sort a Boeing kezdte, közlemény formájában, néhány nap múlva következik az Airbus: az európai gyártó a maga szokásaihoz és erőteljes marketing-propaganda gyakorlatához igazodva világra szóló sajtóértekezletet tart a cég legfőbb vezetői részvételével.

Még mindig van a listán legyártandó 767-es...

Ami a Boeing adatait illeti: a gyártó 668 nettó megrendeléssel zárta a tavalyi évet, vagyis ebben a számban már nincsenek benne a lemondott rendelések. A rendelések száma alatta maradt a 2016-ra tervezett 740-nek, ennek megfelelően valamivel kevesebb az üzletek listaáron számolt összértéke is, 94,1 milliárd dollár. Hogy ez valójában mennyit jelent, az persze kérdés: jellemző például, hogy a nagy nyitást követő szerződéskötések után az iráni fél mind a Boeing, mind az Airbus száz-száz gépes vételéről eléggé sportszerűtlenül közhírré tette, hogy a gyártókkal szemben a teherániak körülbelül ötven százalékos(!) árengedményt értek el. Ugyanakkor a Boeing iráni üzlete az információk szerint még nem szerepel a 2016-os listán, mert január elsejéig nem sikerült még összehozni a vásárláshoz szükséges hiteleket és garanciákat.

Ami a rendelések megoszlását illeti, ötszázötven példányt kötöttek le a légitársaságok a keskenytörzsű 737-esekből, és ezek túlnyomó többsége, ötszázharmincnégy az új hajtóművel már repülő, de még forgalomba nem állt MAX-változat. Ami a szélestörzsű gépeket illeti, eléggé kevés, tizenhét példányra szerződtek a társaságok 777-esből, viszont ötvennyolc Dreamlinert, 787-est vettek, ami pedig különösen érdekes, a veterán 767-esre huszonhat példányban futott be megrendelés, sőt, a már sokszor temetett 747-esből is tizenhét további gépre szerződtek, amúgy valamennyi, a 8F-es altípushoz, vagyis a modernizált teherszállítóhoz tartozik.

...és 747-es is

A Boeing ugyanakkor hétszáznegyvennyolc utas- és teherszállító polgári gépet adott át a megrendelőknek, ez viszont megfelel a 2016-ra szóló előzetes terveknek, de nem sokkal lépte át az előirányzott hétszáznegyvenötös alsó határt. Az átadott gépeknek is jelentős részét teszik ki a 737-esek, de kisebb a keskenytörzsűek aránya az elkészült gyártmányok között, mint a rendelésállományban. Tehát a 737-eseből négyszázkilencven, a 767-esekből tizenhárom, a 777-esekből kilencvenkilenc, a 747-es óriásokból kilenc került az üzemeltetőkhöz, és a végre igazán sikeresen felfuttatott gyártósorokról (Everett és Charleston) százharminchét kompozit építésű 787-es került le és állt szolgálatba: mint erről akkor írtunk, néhány hete került légitársasághoz az ötszázadik elkészült, majd az ötszázadik átadott gép (Air France, Avianca).

Érdekes a lemondások listája is, amelyen a száznyolcvanból százötvenegy 737-es, egy 747-es, hat 777-es és huszonkét 787-es szerepel. A teljes rendelésállomány, ami ebben a pillanatban legyártásra vár, 5715 repülőgép.

Felpörgött a két 787-es gyártósor

Ami pedig a friss híreket illeti, a nálunk is operáló Travel Service öt MAX megrendeléséről állapodott meg a gyártóval, a közepes nagyságú 8-as kategóriából. Jelentős kötés a hetvenöt MAX vásárlása a GECAS, a General Electric lízingcége részéről, amiről a napokban jelent meg közlemény, de ez még a tavalyi állományban szerepel a táblázatokban. Viszont ez azt jelenti, hogy egyedül ez a lízingcég már százhetven gépre tornázta fel a maga jövendő MAX gépparkját.

A hírekkel kapcsolatban az embernek az az érdekes nyilatkozat is az eszébe jut, amit az akkori Boeing-főnökök egyike adott abban az időben, amikor a konkrens neo-üzletek kvázi elsötétítették az eget és nagyon előnytelen állapotban mutatták a Boeing kilátásait a maga keskenytörzsű eladásai dolgában: az amerikai gyártó képviselője ugyanis azt állította, a MAX számára fontos vevők majd csak később jelentkeznek az igényeikkel.

Felfutóban a MAX-rendelések

Az előzetes jelzések szerint az Airbus valamivel több megrendelt és valamivel kevesebb átadott példányról számol majd be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!