Búcsú a PeCsától: egy repülőmúzeum utolsó képei

Márványi Péter   ·   2015.06.29. 08:45
cim

Nem verték túl nagy dobra, különben is, már többször volt úgy, hogy végleg bezárják, volt, hogy szezonban is zárva tartott, de most a döntés végleges, és hamarosan buldózederekkel lesz nyomatékosítva. A Liget Budapest projekt kormánybiztosa, Baán László portálunknak még márciusban nyilatkozott a várható történésekről: a Petőfi Csarnokot lebontják, a helyén épül az új Nemzeti Galéria.

A benne lévő repüléstörténeti gyűjtemény sorsáról a kormánybiztos az interjúban még több verziót említett: lehet, hogy Ferihegyre kerül, lehet, hogy Budaörsre. A kormányszintű döntéseket erről és a Közlekedési Múzeum többi értékeinek elhelyezéséről áprilisra ígérte Baán László, de azóta sem hallani semmi biztosat.

Sokan nem is tudtak róla, pedig igen komoly gyűjteményt rejtett a nem annyira megfelelő környezet: fűteni nem lehetett, télen mindig zárva volt<br>Kattintson a képre, és nézze meg galériánkat!

„Ömlesztett” A terv, a B tervekhez pénz is kellene

Áprilisban Baán és a múzeum vezetői sajtótájékoztatót tartottak, amelyen a vasúti, a közúti és az egyéb gyűjtemények elhelyezéséről már konkrétumok is kiderültek, de a repülési anyag sorsáról a kormánybiztos nem mondott semmit, a konkrét kérdésekre sem válaszolt, de szavaiból egy olyasfajta elképzelés rajzolódott ki úgymond A tervként, hogy ezeket az értékeket a „nagy tömegű dolgok”, vagyis mozdonyok, villamosok, HÉV- és egyéb szerelvények, buszok számára kialakítandó külön kiállítóhelyre szállítanák el: feltehetően az Északi Járműjavítóba. Vagyis a repülési gyűjtemény vagy raktározva lesz, vagy „ömlesztve”, más gyűjtemények darabjaival egy térben lenne bemutatható, nyilván ez is csak a kollekció egy részére vonatkozna.

A B terv talán még most is valamelyik repülőtéri megvalósulás, amelyről Baán is azt mondta, ez lenne a legméltóbb környezet a repüléstörténeti múzeumnak, csakhogy van egy apró bökkenő, az, hogy mindkét reptér magántulajdon, vagy legalábbis nem az államé, tehát nem lehet egyszerűen kormánydöntéssel elkülöníteni belőle területet vagy épületet: a dolog netán pénzbe is kerülne.

A magyar repüléstörténet értékes darabjai, mert nálunk készültek, vagy mert nálunk használták őket: a Zlin Z-226-os Trénereken generációk tanultak, 1962-es világbajnokaink is ezt repülték

Vagyis egyelőre hivatalosan semmiféle döntésről nem született híradás. Ami feltehetően azt jelenti, az áprilisra ígért döntés most sem született meg.

De a bontási végzés végleges, vagyis vasárnap utoljára sétálhattunk végig a – hivatalos nevén – Repülési és Űrhajózási Állandó Kiállítás gépei, motorjai és hajtóművei, szimulátorai, irányítópultjai, egyenruhái és más érdekes relikviái között. Nem voltunk egyedül, sőt, viszonylag népes volt a csarnok, több repülőklub pilótái is eljöttek elbúcsúzni a gyűjteménytől, az idő komolyabb felszállásokra úgysem volt alkalmas... Az iho/repülés csapata pedig elkészítette ennek a kiállításnak az utolsó fotógalériáját.

Gyönyörű régi repülőgépek, amelyeket meg kellene őrizni és méltó helyszínen, méltó módon ismét kiállítani

Tervek, felhívás a repülőklubokhoz: mindenki döntésre vár...

Portálunk megkérdezte mind a Goldtimer Alapítványt, mind a Légiközlekedési Kulturális Központot, tudnak-e arról, hogy valamilyen döntés született volna a Petőfi Csarnokban lévő gyűjtemény további sorsáról. Mind a Goldtimer alapítója, Hajdú Károly (Fedő), mind az Aeroparkot üzemeltető nonprofit szervezet ügyvezetője, Somogyi-Tóth Gábor elmondta, ismereteik szerint még nem dőlt el, hová kerülnek a magyar aviatika kincsei.

A Goldtimer vállalja, hogy szakszerűen megőrzi és Budaörsön tartja kiállítható állapotban a kollekciót, az LKK ugyanezt a reptérkezelő Budapest Airporttal együttműködve Ferihegyen képzelné el, de egyelőre egyikükkel sem közölték, milyen tervet valósítanának meg a projekt illetve a kormány részéről. Az Aeroparkban lévő Il-14-est gondozó Magyar Repüléstörténeti Értékmentő Egyesület vezetője, Zsaludek Endre biztosította az iho/repülést, ha felkérést kap a csapat, részt vesznek a szakszerű szétszerelésben, szállításban, az anyag megmentésében.

A múzeum ajtaja végleg bezárult a látogatók előtt, aztán lebontják az épületet is

Az utolsó kiállítási nap látogatói között volt az Opitz Nándor Repülőklub csapata is, vezetőjük, Vámosi Miklós az egész repülőtársadalomnak szóló felhívást küldött az iho/repülés szerkesztőségén keresztül. „Beszélgetéseink közben merült fel, hogy milyen hasznos lehet(ne), ha a most bezáró kiállítás gépeinek szakszerű szétszerelésében, szakszerű mozgatásában a múzeum segítségére lehetnénk. Természetesen csak a saját tagjaink nevében mondhatom – de ismerve a társklubok tagságának hozzáállását úgy gondolom ők is szívesen és önkéntes társadalmi munka keretében szívesen segédkeznének a közös múltunk emlékeinek és értékeinek megőrzésében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek