A BKV első elektromos tesztjárműveként sokat vártunk a cseh SOR gyár EBN 10,5-ös típusától. Hogy mennyire fog megfelelni a várakozásoknak, azt a tesztüzem fogja eldönteni. Az első benyomások jók, de a pozitív képet lehet és kell is árnyalni. Elsőként azt kell számba venni, hogy egyáltalán a technika adott fejlettségi szintjén mennyire érdemes villamos meghajtású buszokat üzemeltetni. Alapvető feltétel, hogy ki lehessen építeni a hálózati töltés; az ELMŰ külön villanykutat épített a kelenföldi autóbuszgarázsba, ahol így már gyorstöltési lehetőség is van. Mivel az EBN 10,5-ös hatótávolsága üzemtől függően 130-160 kilométer lehet, így a BKV 26-os vonalán a napi körülbelül száz kilométeres, nyolcórás műszak nem lehet gond, elég, ha minden nap végén a garázsba éréskor fel teszik a töltőre.

Az elektromos városi buszok előrelépést hozhatnak a zsúfolt városok levegőminőségének a javítására, mert a jármű nem termel közvetlenül káros anyagot. Ez idáig rendben is van, már csak arra kéne odafigyelni, hogy a meghajtáshoz használt energiát ne atom-, vagy hőerőművekkel állítsák elő, hanem a természetet kevésbé terhelő eljárással.

A busz áráról a gyártó képviseletében Jan Černý azt mondta, duplája egy hagyományos dízelmotoros szóló autóbuszénak, de ennél sokkal többet mond az, hogy az üzembeállításuk költsége körülbelül 6-8 év használat után térülne meg. Ebbe bele van kalkulálva a 180 cellából álló lítium-ion akkumulátor ötévenkénti cseréje is, bár a gázolaj és a villamosenergia árának változásával felborulhat ez a képlet.

A SOR EBN 10,5 a kelenföldi bemutatón<br>fotó: Ács Attila és Hollósy Balázs<br>A képre kattintva a bemutatón készült galériánkat tekinthetik meg

A forgalomba állítás egyéb feltételei mellett a bemutatásból szarvashiba lenne kihagyni magát a buszt. Első ránézésre a színes matricázás tűnt fel, de közelebbről látszik, nem öncélú ízléstelenség, hanem a Tátrát promótálja, a kocsi otthon, még a télen síbuszként járt. Vidéki tesztüzeme után most egy héten át a fővárosi utakon kell bizonyítania a Margitsziget és az Árpád-híd között. A dörzsöltebb utasoknak talán nem lesz furcsa a tesztbusz, amin ezúttal is ingyen lehet utazni és a közlekedési társaság továbbra is várja az utasvisszajelzéseket.

Kívülről nézve a jámbor, lassú és veszélytelen emlősállatokra emlékeztető frontrész határozza meg a képet. Modern, de mégis egy kicsit ügyetlen ez a forma, amihez képest a legújabb Credók teljesen átlagos külseje már-már vagánynak hat. Az orrész mellett az összképet a hosszú, 632 centiméteres tengelytáv, a rövid, alig 170 centiméteres hátsó- és a bamba tekintetért felelős 235 centiméteres első túlnyúlás határozza meg. Hátul formailag minden rendben van, csak a villamos egység kakukktojás, ott foglal helyet a hátsó tengelyt hajtó 120 kilowattos (163 lóerős), vízhűtésű, háromfázisú aszinkron villanymotor, ami külön nyomatékváltó nélkül hajtja a buszt.

Felépítéséről elmondható, hogy az ablakvonalig rozsdamentes, felette hagyományos acél. Háromajtós kialakítású, amiből a hátsó kettő duplaszárnyú. Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy a kifelé nyíló ajtók a le- és felszálláskor kitakarnak az amúgy nagyméretű, aszimmetrikus tükrök képéből. Az EBN 10,5-ös SOR busz menetkész össztömege 9,8 tonna, utastere 66 álló és 19 ülő utas befogadására képes. Fel van szerelve a sofőr által manuálisan működtethető kerekes székes rámpával, ki van alakítva hely a tolószékek és a babakocsik számra, de előbbi rögzítésére a tesztjárműre nem szereltek fel biztonsági övet. Maximális sebessége nyolcvan kilométer per óra, hűtött tárcsafékeit a Knorr szállítja, van blokkolásgátlója (ABS) és Ebesrpächer állófűtése. Opcionálisan légkondicionáló és fejlett utastájékoztató rendszer is kérhető.

Szellős és kellemes a beltér, de kevés az ülés<br>fotó: Ács Attila és Hollósy Balázs

Utastere szellős, világos, ülései kényelmesek, egyedül az első ajtó és a felé vezető folyosó szűk. Vezetőhelye kellemes, ergonomikus munkakörnyezet, bár méretben nyújthatna többet. Utazás közben akkora a csönd, hogy minden apró nesz felerősödik, mint az ajtócsengő és az indexvisszajelző hangja, vagy a haladás közben jelentkező finom rezonancia.

Összességében elmondható, hogy a SOR EBN 10,5 alternatíva lehet a hagyományos buszok kiváltására, reméljük, minél hamarabb találkozhatunk hasonlókkal a hazai utakon - rendes üzemben.

A tesztbusz menetrendjét a BKV honlapján találja meg, ahol több információt is elérhet a SOR buszáról.