Idén áprilisban írt ki közbeszerzést a MÁV-Start annak érdekében, hogy a mostanra már százhuszonhárom szerelvényt számláló Flirt-motorvonatflotta első hatvan, még piros-fehér színben közlekedő példányait belsőleg és külsőleg is egységes szintre hozza az újabb, kék-fehérekkel, mivel a két időszak során beszerzett motorvonatok egyes berendezései, valamint az utaskomfort színvonala eltérnek egymástól. A tenderen végül – nem meglepő módon – a gyártó Stadler győzedelmeskedett. Az üzlet értéke nettó 14 millió 891 ezer 970 euró, vagyis körülbelül 4,8 milliárd forint.

A MÁV-Start első hatvan Flirtjét belsőleg egységesítik a következő hatvanháromhoz. A külső festés egyelőre opcionális (fotó: Vörös Attila)

A 2006 és 2010 között két adagban vásárolt, 415 001–415 060 pályaszámú (2015-ig 5341-es sorozat) villamos szerelvények belterét az alábbiak szerint fogják megváltoztatni karbantartó helyükön, Pusztaszabolcson:

  • A különböző utastájékoztató feliratoknál Braille-írással is megjelennek majd az üzenetek, a vakok és gyengénlátók közlekedésének megkönnyítése érdekében.
  • Számítógép-dugaszoló és USB-töltő aljzatokat építenek ki.
  • Korszerűsítik az utastájékoztató rendszert.
  • Megtörténik az informatikai rendszer folyamatos időszinkronizálása.
  • Módosítják a mozgáskorlátozottemelő-berendezés rakfelületét.
  • Korszerűsítik a belső kamerás megfigyelőrendszert (CCTV).
  • Kiváltják a WC-tartály automatikus lefejtőszelepét.
  • Graffiti- és karcálló fóliával fedik be a mosdóhelyiség belső felületét.
  • A mozdonyvezetők számára tabletdokkolót építenek ki a vezetőálláson.

Az egységes, kék-fehér színtervre történő átfestés azonban csak opcionális lehetőség, a vasúttársaság azt nem rendelte meg alapfeladatként. Az alapfeladatokra harminchat hónap áll a Stadler rendelkezésére, a hatvan vonat átfestését – annak igénylése esetén – legkésőbb 2023. december legvégéig kell végrehajtani.

Az iho a Fonódó blog értesülései alapján 2017 tavaszán írt arról, hogy a MÁV-Start egyfajta gördülőállomány-egységesítési programba fogott. Első lépésként az orosz államadósság fejében 2002–2004 között beszerzett dízelmotorvonatokat, a 416-os (korábban 6341-es) sorozatú Uzsgyikat kezdték el átpingálni kék-fehérre. A negyven szerelvényből jelenleg már hat viseli magán az új arculatot (014, 022, 035, 025, 029, 020) – a vasútbarát becézés a kék szín okán egyből rájuk is ragasztotta a „blu(e)zsgyi” elnevezést.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!