„Magyarországon készülhet a világ első tisztán elektromos meghajtású nyerges vontatója, valamint a hozzá kifejlesztett félpótkocsi eTruck néven – ezt ígérte a Világgazdaságnak nyilatkozó Benke Gábor projektmenedzser.” A vg arról ír, „a fejlesztések idén júniusban teljesen befejeződtek, a várt eredményeket is maximálisan túlszárnyalták: 1200 forintos áramköltséggel képes a kamion teljes rakomány mellett száz kilométer megtételére, amivel egyik korszerű dízelkamion sem vetekedhet: a mai Euro6-os norma szerint működő járművek fogyasztása száz kilométerenként harminc liter gázolaj.”

Benke Gábor azt is közölte a lappal, egyik ismert nagy gyártónak sincs gyártásérett modellje rajtuk, vagyis az eTruck Motor Zrt.-n kívül, majd azt is megjegyezte, a nagy gyárak százévnyi dízelfejlesztésből csak 10-15 év alatt tudnak áttérni a tisztán elektromos hajtásláncra. A járműveket a König Investment Zrt. többségi tulajdonában, továbbá két százalékban kínai érdekeltségekben, valamint öt százalékban magyar magánszemélyek kezében lévő eTruck Motor Zrt. gyártja majd. A König Banknak az egész projekt felügyelete, anyagi forrásainak a kezelése lesz a feladata. A gyáregységek – az ország egész területén elszórva – közel 10 milliárd euróból épülnének meg. A gyár összes alkatrészigénye pedig naponta közel 50 millió euró. Magántőke bevonásával és támogatott alapokból kívánják finanszírozni a beruházást, például az UNIDO- és a Juncker-terv által kínált pályázati támogatási rendszerek „támogatására” is számítanak.

Mercedesék koncepciója. Biztos, hogy kell nekik 10–15 év az átállásra?

A beruházás, vagyis az összeszerelő üzem tervezett helye Hegyeshalom területén, a volt Eurovegas telkén van, ami jelen állás szerint közel 400 hektár. Idővel – további bővítés miatt – mintegy 500 hektár beépítését tervezik. A földterületi adottságok szerint közel húszezer munkás befogadására alkalmas gyárkomplexumok épülnének, továbbá az ország többi területén (akkumulátor, villanymotor, napelem, futómű, gumiabroncs) gyáregységek.

Eddig minden istenien hangzik, innen viszont elbizonytalanodunk, az idézet utolsó mondata miatt különösen: „az építkezés megkezdődik, amint a tulajdonjogi akadályok elhárulnak, és hozzávetőlegesen két év, mire az első kamion elhagyja a gyárat. A tervek szerint napi 300 nyerges vontató és a hozzá tartozó pótkocsi készülne a gyárban. A majdani beszállítók nagy része biztosítva van, 10 százaléknál többet nem engednek külföldi kezekbe, vagyis a magyar hányad 90 százalék lesz a járműveknél, amelyeket – kedvezményekkel segítve – főként magyar vállalkozások részére akarnak értékesíteni, de a töltési hálózat kiépítése miatt a magyar piac mellett az Európai Unióban kívánnak megjelenni a magyar eTruckkal.”

Miért csak Magyarországban gondolkoznak? Miért kell külön töltési hálózatot kiépíteni, miért nem a már meglévő és folyamatosan bővülő hálózathoz „igazítják” a villanyteherautókat?

Ám az igazi „coming out” csak ezután jön a vg hasábjain: „Az kérdés, hogy az eTruck fő piacának tekintett Magyarország hány ilyen járművet tudna felszívni, hisz például idén az első hét hónapban a DataHouse adatai szerint 3200 nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba. Az elmúlt években pedig évente 5500–5700 jármű talált gazdára. Havonta tehát körülbelül annyi nagyteherautót/nyerges vontatót helyeztek forgalomba, mint amennyi a tervezett magyar gyár napi teljesítménye.”

Nem gyanús, hogy eleve így álnak hozzá?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!