Négy csuklós BYD már Budapesten: még tizenhat ilyen elektromos autóbusz jön a fővárosba

BKK/iho   ·   2025.10.03. 16:00
00_elektromos_csuklos_bkk

Hamarosan új korszak kezdődik Budapest közösségi közlekedésben: megérkeztek az elektromos csuklós autóbuszok első példányai, amik a már felkészítés és tesztelés alatt álló, harminc szóló elektromos jármű mellé csatlakoznak.

Az új csuklós járműveknek köszönhetően – amelyek a tervek szerint a főváros belső területeit átszelő, valamint közép-budai vonalakon közlekednek –, Budapest hamarosan az ország legnagyobb elektromos csuklós buszflottájával büszkélkedhet.

A BKK megrendelése nyomán 2027-ig összesen hetven vadonatúj, teljesen elektromos – ötven szóló és húsz csuklós, az ArrivaBus Kft. által vásárolt busz – áll majd forgalomba Budapesten. Utóbbiból négy példány a szeptemberben érkezett harminc szóló autóbuszhoz hasonlóan már megérkezett a fővárosba, és várja a forgalomba állást megelőző előkészítést. Ezek a buszok nemcsak a környezetet kímélik, hanem az utazási élményt is magasabb szintre emelik, illetve hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben minél többen válasszák a közösségi közlekedést. Teljesen alacsonypadlósak, klimatizáltak, modern asszisztens rendszerekkel (például holttérfigyelő, kerékpáros- és gyalogosérzékelő, vezetői fáradtságfigyelő) felszereltek, továbbá számos USB-töltőpontot is kínálnak.

Az ország legnagyobb elektromos csuklós buszflottája Budapesten

Az érkező csuklós járműveknek köszönhetően Budapesten lesz az ország legnagyobb elektromos csuklós buszflottája. A járművek elsősorban a főváros belső területeit átszelő és közép-budai vonalakon közlekednek majd. A forgalomba állás előtt azonban még számos előkészítési munkát végeznek a buszokon: hatósági vizsgálatnak vetik őket alá, valamint specifikus rendszerekkel (FUTÁR, jegykezelő, kamera, utasszámláló) is felszerelik az új buszokat. Az elektromos járművek töltésére szolgáló rendszer kiépítése már folyamatban van, elkészülése után szintén az új buszokkal tesztelik azokat. Olyan modern töltési rendszerről van szó, ami a járművek éjszakai töltését a reggeli forgalomba állásukkal, napközbeni üzemeltetésükkel összhangban képes optimalizálni. Az új buszokat a járművezetőknek és a karbantartó személyzetnek is meg kell ismernie, hiszen ezek a buszok másképp működnek, mint a jelenleg forgalomban lévők. A járművezetők külön képzést kapnak arról, hogyan vezessenek gazdaságosan, fékezéskor az energia-visszatáplálást a lehető legjobban kihasználva.

(fotók: BKK)

Az elektromos buszok mellett nemrég huszonöt alacsonypadlós, klimatizált, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztató rendszerrel ellátott új dízel autóbusz is megjelent Budapesten, a jövőben további mintegy 170 ilyen jármű érkezik, több ütemben. Az új dízel és elektromos autóbuszokkal 2027-re a fővárosi buszállománya közel kilencven százaléka korszerű EURO 5-ös, vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbuszból áll. Az új járműveknek köszönhetően évente közel 8 ezer tonnával kevesebb károsanyag kerül Budapest levegőjébe.

A csuklós elektromos járművek a forgalmi, műszaki előkészítést, valamint a járművezetők oktatását követően, a BKK és a szolgáltató között létrejött, szerződésben rögzített 2026. tavaszi beálláshoz képest már korábban is megjelenhetnek az utakon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek