Technológiai startupból négy év leforgása alatt vált Európa legnagyobb távolsági autóbusz hálózatát üzemeltető klasszikus közlekedési vállalata. Idén huszonöt, tavaly ötven, tavalyelőtt a bázisévhez képest száz százalékkal gyarapodó utasszám – vagyis 2014-től rendre évi tízmillióval. És mindezt úgy, hogy mindeközben egy árva saját autóbuszt sem üzemeltet. Ez a Flixbus, amely magát előszeretettel és joggal említi mobilitási szolgáltatóként.

Az adatok beszédesek, a rendszer működési elve és gyakorlata kifejezetten hatásos. Előbb a matek: a Flixbus 2016 nyarán lépett a magyar piacra, Európa tizenhárom országának mintegy száz városába közlekedtet közvetlen járatot Magyarországról, főleg Budapestről, illetve Győrből, Miskolcról, Szegedről, Siófokról, Hévízről, Keszthelyről és Nagykanizsáról. A nemzetközi hálózaton napi kétszázezer csatlakozása van huszonhat ország több mint ezerkétszáz állomására.

Arany László, a Flixbus regionális igazgatója (képek: Vörös Attila)

Alapítói – három német magánszemély – olyan nagybefektetőket nyertek meg ügyüknek, mint a Daimler, az Alibaba Csoport, a Santander Bank, a Dell és még sokan mások. A felsoroltak az autóbuszoztatás innovatív eljárásában, a Flixbus egyedülállónak mondott üzleti modelljében láttak fantáziát. Noha a befektetőket vonzó siker titka a Flixbus szerinti felsorolás alapján nem egyedi, mert nincs magára valamit is adó szolgáltató, amely 2017-ben ne marketingelné magát az unásig koptatott varázsszavakkal. Úgymint „kompetitív árú” jegyek; egyszerű foglalási rendszer; kényelem és minőségi szolgáltatások (wifi, konnektor, menet közben is használható fedélzeti illemhely, és így tovább); a szolgáltatások sztenderd, az összes érintett országban ugyanazon a szinten kiállított volta; az üzleti modell specifikus jellege (erről majd később); a CSAPAT (csupa nagybetűvel, a Flixbus ezer plusz munkatársat foglalkoztat). És mindehhez társul a már felénk is egyre többeknek (de ők még mindig abszolút, jelentős kisebbségben vannak) fontos jelmondat: „Víziónk, hogy innovatív és zöld mobilitási lehetőséget biztosítsunk, amellyel mindenki felfedezheti a világot.” Igen. Valószínűleg a megvalósítás, a tartalom mássága jelenti a különbséget.

Pihenő Flixflotta a Népligetben

Szakmabeliek értékelhetik azt a tudást, a digitális innovációt, amit a cég nyújt, máskülönben aligha állt volna elő a helyzet: Európa-szerte 250 buszpartner adja a Flixbus alá a lovat, saját járművét. Magyarországon a partner a Volánbusz. Mit mondott a „de mégis, miértre” Kameniczky Ákos, a Volánbusz Zrt. forgalmi igazgatója? Mérlegeltek. A kilencven éves Volánbusznak van tudása, tapasztalata, sofőrje, hálózata, autóbusza. A Flixbus is hozza a házasságba azt, amihez ért: az innovációt, a technológiai újításokat, a marketinget és az értékesítést. A példaértékű foglalási- és jegyrendszert, a Flixbus-appot, a buszok GPS-es nyomon követhetőségét, az „okos útvonaltervezést”, a légitársaságokéhoz hasonló „dinamikus ármenedzsmentet”. Aztán döntöttek: és a Volánbusz integrálta nemzetközi járatait a Flixbus rendszerébe.

Kameniczky Ákos, a Volánbusz Zrt. forgalmi igazgatója

Nincs ezzel egyedül: a kontinensen regionális buszpartnerek – gyakran családi vállalkozások több évtizedes tapasztalattal – teszik ki a zöld Flixbus-flottát. A bevételen meg osztoznak a felek. Konkrét adatokat nem árult el Arany László, a cég regionális igazgatója, de kétséget sem hagyott afelől, hogy anyagilag mindenki jól jár, hiszen az együttműködés révén egyre több a buszokon az utas.

A cím büntető szóviccéért meg elnézést kérünk. Nem! :D

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!