Tavaly áprilisban jelentette be a Metrans Danubia Kft., hogy logisztikai és raktározási terminált épít Csepelen. A Metrans Európa egyik vezető kikötő-logisztikai vállalata, a német Hamburger Hafen und Logistik részvénytársaság (HHLA AG) leánya. A Metrans hazai vállalata, a Metrans Danubia Kft. 35–50 millió euró befektetéssel, saját erőből építi meg 2017-ig az új konténerterminált. Az alapkőletétel 2015 október közepén volt, azóta már legyalulták a csepeli gyártelep alatti Duna-parti placcot, felhúztak néhány vasbetonépületet és láthatóan óriási mértékű földmunkákat végeznek.

Építési terület Csepelen (Vörös Attila felvételei)

Klaus-Dieter Peters, a HHLA AG vezérigazgatója a társaság beruházását ismertetve az alapkőletételkor elmondta, ez lesz a cég negyedik szárazföldi csomópontja. Hat vágányon rakják át az árut, és két vágányon jutnak az üres konténerek a tárolóba. Jelenleg a Metransnak évi 170 ezer konténer forgalma van Magyarországon, ez 250 ezerre emelkedik és havi 250 vonatot tudnak kezelni, ha kész lesz a beruházás. A Metrans konténervonatai Csepelről elsősorban Koperbe járnak – ezt a kikötőt is épp most bővítik. Tervük a trimodális szállítás megteremtése, hogy a Dunát is bekapcsolják – a vasúti- és a kamionforgalom mellett – a konténerszállításba. A vezérigazgató hozzátette: a 165 ezer négyzetméteres új terminálon lesz konténerjavító és tárolni tudják a hűtőkonténereket is. Legalább kétszáz új munkahely is létesül így Csepelen.

A Metrans nemcsak terminált épít nálunk, a konténervonatok továbbításában is fejlesztéseket hajtott végre. A Herkuleseket fokozatosan Traxxokra cserélték, Soroksári úttól Hodošig már villamos mozdonnyal vontatják a szerelvényeket. Talán azt is megérjük majd, hogy nem ötven éves Bobókkal dolgoznak a csepeli iparvágányon, bár tulajdonképpen ezzel sincs sok bajunk, szeretjük a magyar mozdonygyártás büszkeségét! A hamburgi kikötőbe például hibrid tolatógépeket, két Alstom Prima H3 típusú mozdonyt vásároltak.

A terminál helye a Google térképén. A zöld pöttyözés a konténervonatok várható útvonala

Az még egy érdekes kérdés, hogy követi-e kellő infrastrukturális fejlesztés a Metrans építkezését. A Csepelre szabaduló kamionforgalom elvezetésében a gerincút meglevő szakasza nem releváns, el sem éri a Metrans létesítményét. A gerincutat az M0 körgyűrűig érdemes lenne megépíteni, az út jelenleg a HÉV végállomásának magasságában végződik. Vagy derékszögek nélkül bekötni a II. Rákóczi Ferenc útba, amit talán egyébként is érdemes lenne végig 2×2 sávosra szélesíteni. A pár éve feltúrt Weiss Manfréd–Teller Ede–Corvin–Kossuth Lajos kereszteződést is hosszú percekre feltartja egy-egy vonat, ha kétszer ennyi szerelvény jár majd erre, az már komoly fennakadásokat okozhat a sokszor kapacitáshiányos csepeli közúti közlekedésben. A leendő terminál vasúti elérésében is vannak nehéz elemek, így a felújításra ítélt igencsak rozoga Gubacsi híd. A műtárgyon és a Soroksári út rendezőből ide vezető vágányszakaszon jelenleg öt és tíz kilométer per órás lassújelek vannak... Tovább bonyolítja a helyzetet az olimpiai pályázat, aminek kapcsán teljesen átalakítanák a Kis-Duna partján a közlekedést, de amíg a politikusok nem jutnak dűlőre, hogy valójában mit is akarnak, addig talán jobb is, ha fölösleges beruházásokba nem ölünk milliárdokat.

Az épülő Corvin úti csomópont 2012 nyarán a Metrans konténervonatával

A Metrans konténertermináljának várhatóan 2017-es működésbe lépése kihatással lesz az összes többi budapesti, illetve Budapest környékén üzemelő konténerterminál működésére, és forgalmára, így a Mahart Container Centerre (MCC) is, mely jelenleg mintegy 96000 négyzetméter tárolóterületen, éves szinten 220000 TEU konténermennyiség átrakására képes, és jelenleg a Metrans által szervezett vonatokon érkező konténerek kiszolgálását végzi.

Konténerterminál a Szabadkikötőben 2013 telén

És végül semmiképp se feledjük el, hogy a Metrans termináljának építési forgalma miatt a csepeli gyártelep legdélebbi iparvágányaihoz nem lehet hozzáférni, mondjuk sok mozgás már nem volt rajtuk amúgy sem, de azt a havi pár kocsi ócskavasat már biztosan nem adják itt fel teherkocsikban.

A Metrans leendő konténerterminálja mellett döcög romantikusan két A26-os (a másik a vonat végén!) pár üres vagonnal 2012 őszén. Itt most járhatatlan a pálya

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!