Az Engine Alliance képe az Air France egyik A380-asáról

A francia szakemberek készítik elő a Kanadában súlyos hajtóműhiba után földet ért A380-as hazatérését, közli a Reuters, egyelőre nem hivatalos információkra hivatkozva.

Mint beszámoltunk róla, szeptember harmincadikán az Air France Párizsból Los Angelesbe tartó, F-HPJE lajstromjelű A380-asán a jobb külső hajtómű Grönland felett elvesztette elülső részét. Az első hírek csak a burkolat leeséséről szóltak, de a földet érés után készült felvételek már egyértelműen azt mutatták, és a légitársaság közleménye is kimondta, hogy az Engine Alliance GP7270-es hajtóműve elvesztette az elülső, majdnem három méter átmérőjű, a Pratt & Whitney által gyártott ventilátor-fokozatát is. A gép végül a kelet-kanadai Goose Bay repülőterén ért földet, senki nem sérült meg, az utasokat két másik gép vitte tovább a célállomásuk felé.

Kényszerphenő, Goose Bay: ha beáll a rossz idő, különösen nehéz lesz a csere

A 380-as azonban azóta is a labradori repülőtér vendége, miközben az incidens ügyében igen komoly vizsgálat indult, aminek vezetését, némi vita után, végülis a francia repülésbiztonsági szervezet, a BEA vette át. A híradások részletesen nem beszélnek róla, de ki kell deríteni, más repülőgépek hajtóműveit is fenyegeti-e hasonló törés, amit egyébként a szakértők nagyon ritkának tartanak, de volt, aki már azt is valószínűsítette, hogy annak a forgó tárcsának az anyagfáradásos gyártási hibájáról lehet szó, amelyhez a huszonnégy hatalmas titánium-lapátot rögzítik.

A kutatás természetesen beindult a Grönland fölött elvesztett részek után, és egy helikopterről fel is fedeztek néhány darabot Paamiut városától 150 kilométerre délkeletre a hómezőn. Egy fotó arról árulkodik, hogy van turbinalapát is köztük, de nem tudni, hogy magát a tárcsát megtalálták-e, amelynek alapos vizsgálata feltehetően döntő lesz az ügyben, mindenesetre az eddig fellelt roncsokat már elszállították Franciaországba.

A kivizsgálók állapítják meg, hogy ez a turbinalapát hol és mikor tört el, még a levegőben, vagy amikor a hómezőre esett

Ami a gép hazarepülését illeti, ehhez először le kell szerelni a sérült hajtóművet és fel kell szerelni egy másikat, annak érdekében, hogy a mintegy 4260 kilométernyi repülés biztonságos legyen, de a póthajtómű nem fog dolgozni a levegőben, csak az a szerepe, hogy a gépet kiegyensúlyozza. A tolóerőautomata ezen túl végig biztonságosan tartja a gépet a külső hajtómű működése nélkül is.

Maga a csere azonban nem ígérkezik könnyűnek, kérdés, hogy Goose Bay repülőterén hogyan lehet ehhez megfelelő körülményeket teremteni: a szabad ég alatt, különösen, hogy közeledik a tél, elég bajos elvégezni a műveletet. Egy Swiss 777-es hajtóműcseréjét, hasonlóan zord időjárás közepette egy másik kanadai repülőtéren úgy oldották meg, hogy a gép balszárnyát hajtóművestől egy jókora fűthető sátorba burkolták, ennek védelmében szerelték le a hibás hajtóművet és szerelték fel az újat, amit egyébként a világ egyik legnagyobb teherszállítója hozott.

Egy ép és a sérült hajtómű

A most cserélendő hajtóművet sem tudják nyilván valamilyen „oversize”, túlméretes darabok fuvarozására használt óriás teherszállító segítsége nélkül a helyszínre juttatni. A GP7270 majdnem öt méter hosszú, burkolattal együtt 3,13 méter átmérőjű, a súlya pedig több mint 6,7 tonna. A hajtómű kizárólag az A380-asokon dolgozik, februárban állt szolgálatba az ötszázadik példány a százhuszonötödik ilyen típussal szerelt A380-ason, az Emirates gépén.

A most megsérült hajtóművet a General Electric Cardiffban lévő javító központjába viszik majd, hogy maga a gép hol száll majd le Franciaországban a további vizsgálatokhoz, azt egyelőre nem tudni, feltehetően vagy az Air France, vagy az Airbus központja fogadja be a 380-ast, Párizsban vagy Toulouse-ban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!