Nemrég a Kárpát Vasút Jenbacher-motorvonata megfordult a dunaújvárosi kikötőben és Pakson is. Most kiderült, miért: a vasúttársaság március elsejével átvette a Starttól az egyik dunaújvárosi tartalékot, nevezetesen a Szergejt, ami a kikötőbe és Adony-Dunapartra jár, néha pedig a még előforduló paksi kiszolgálómenetet viszi. A tervek szerint a Kárpát Vasút jelenleg Sopronban felújításon levő Ludmillája lesz majd a terület gazdája, viszont a tehervonatokat addig is el kell vinni valamivel, amíg az erőgép elkészül. Pénteken így a 022-es Nohabbal debütált a Kárpát Dunaújvárosban. Talán nem aludt minden érintett jól előtte éjjel, de Gunhild rácáfolt az aggodalmakra: gyönyörűszépen húzkodta fel a rakott szénvonatokat a kikötőből.

Tolatás a kikötőben

A dunaújvárosi vasútállomást és a kikötőt egy végig lejtésben levő vonal köti össze. Régen ez a vonal Szalkszentmárton és Kunszentmiklós felé kiágazással folytatódott, alkalmanként katonai pontonhíddal megsegítve. Ma már a dunai átkeléshez szükséges vágányokat teljesen benőtte az erdő a dunaújvárosi és a szalkszentmártoni oldalon is, egy részét ráadásul fel is szedték, így a kikötői vágány egy szimpla iparvágánnyá sorolódott vissza. A meredek vonalon a hat hajtott tengellyel bíró Szergejek is csak tizenegy rakott vagonnal vágtak neki az útnak – Gunhilddal szemben is ez volt az elvárás. A négy hajtott tengelyű gép vette az akadályt, gyönyörűszépen húzta fel tizenegyesével a rakott szenes vagonokat az elvárt huszinötös tempóval.

Rakott szénvonattal mássza az emelkedőt a 022-es

Személyes élmény: utoljára az első Székely Gyors fedélzetén 2008-ban hallottam ezt az elementáris, gyönyörű motorhangot, ami miatt (legalábbis részben) a Nohabok oly' népszerűek. Akkor az M61 017-es húzta egész úton a nyolc kocsis szerelvényt, és hát volt alkalma megmutatni, milyen erő lakozik benne. Most a 022-es Nohab is ilyen helyzetbe került, én pedig majdnem leestem a fáról, ahogy eldübörgött alattam a pompás mozdony a szénvonattal!

A dunaújvárosi kikötő forgalmát első sorban a hajón érkező szén és érc, valamint a vasműből berakásra hozott acéltekercsek forgalma teszi ki. Bár a kikötő nemcsak a vasművet látja el, ez a forgalom a legnagyobb volumenű. A kikötő életével kapcsolatban ajánljuk korábbi cikkünket, ami egy nyílt napon készült, és fotóriporterünket mindenhova beengedték, hogy alaposan körülnézzen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!