Hírmondó a Dunán a nosztalgia jegyében

MTI/BKK/iho   ·   2016.07.14. 08:45
hofeherke0

Szeptember végéig – a világon egyedülálló módon – a Duna és a Termál villamosra keresztelt nosztalgiajáratok mellett, szombatonként a Margit híd és az Erzsébet híd között, az SH jelzésű Hófehérke nosztalgiahajóval is utazhatnak a régmúlt szerelmesei. A hajóról a körülbelül 45 perces út során teljes pompájában megtekinthető a Duna-part csodálatos panorámája, amelyet az UNESCO a világörökség részének nyilvánított.

A Hófehérke az egyik utolsó képviselője a Dunán még hajózó klasszikus építésű, a XIX. században épült hajóknak. A hajótest 1895-ben épült Újpesten, a Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyárban. (A Danubius Magyar Hajó- és Gépgyár Rt., illetve a Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár Rt. fúziója egy évvel később, 1896-ban következett be. Az új vállalat Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár Rt . cégnévvel alakult meg.) Ez a 121 éves jármű jelenleg a legöregebb az utasszállító hajók között, amelynek nemcsak a neve, hanem az élettörténete is mesés, és rengeteg korszakot ölel föl. Ezért támogatta a főváros a BKK-t és a BKV-t abban, hogy idén tavasszal elindítsa nosztalgiajáratait: egy-egy nosztalgiavillamost a pesti Duna-parton, illetve Budán, valamint ezt a hajójáratot.

A Jászai Mari téri kikötőben. Hófehérke a Margit híd és az Erzsébet híd között pendlizik (fotók: MTI/Bruzák Noémi)

A mai Hófehérke megrendelője a Budapesti Csavargőzös Hajózási és Átkelési Rt. (BCSÁV) volt – a cég megalapítója Türr István szabadságharcos, olasz királyi altábornagy, az olasz 1849-es olasz függetlenségi mozgalom részese, a Korinthoszi-csatorna építésének egyik szervezője.

Építéskori neve a hajónak Margitsziget, ezt a nevet viselte 22 évig, majd az első világháború után 12 társával egyetemben a MFTRT (Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt.) tulajdonába került, és XXXI. számú csavargőzös néven üzemelt. Első átépítésre 1920-ban került sor Újpesten, az építés helyén. A hajó 1937-ig átkelő szolgálatot teljesített. Ekkorra már kilenc hasonló építésű társát kiselejtezték, míg három testvérhajója, az Irma, Hableány, és a Vígadó átkelő szolgálatot látott el Budapest felségvizein. A XXXI. számú csavargőzös a Budapest–Ráckeve–Dömsöd Hajózási Rt. részére végzett bérmunkát a Soroksár-Ráckevei Dunán, mint kofahajó, azaz a vidéki kistermelőket hordta fel a fővárosi Központi Vásárcsarnokba.

A II. világháborúban a Wehrmacht az 1944. év végén kitelepítette a magyar hajóparkot és hajóműhelyeket az országból, így a hajó Ausztriába vetődött. A többi hajó hazatelepülésével együtt 1947 tavaszán, leromlott állapotban tért haza. Kisvártatva, 1948-ban a Balatoni Hajózási Vállalat tulajdonába, annak dunai osztályához került, kisebb sérülései, illetve a háború utáni nehéz helyzet miatt nem állt forgalomba. Miután az 1955-ben megalakult Mahart bekebelezte a Balatoni Hajózási Vállalatot, a hajó tulajdonjoga is a társaságé lett.

Szalay-Bobrovniczky Alexandra mutatta be a hajót, aki dolga végeztével...

A hajót a Mahart 1956-ban adta el a Fővárosi Kishajózási Vállalatnak, amely 1957–58-ban, Visegrádon gőzhajóból átépítette motoros hajóvá – a jármű ekkor egy Ganz-Jendrassik dieselmotort kapott. Ettől az időtől viseli a Hófehérke nevet, és dolgozik megszakítás nélkül az utazóközönség szolgálatában a hajó.

A Hófehérkét 1968-ban vette tulajdonba a BKV, a hetvenes évek elejétől már Rába-MAN motor hajtotta, utolsó nagy átépítésére 1977-ben, Balatonfüreden került sor. A hajót 2003-ban korszerű John Deere motorral láttá el. Jelenleg a Rudas és Társa Betéti Társaság üzemelteti, és bérli a hajót a BKV Zrt.-től. A hasonló nagyságrendű és építésű csavargőzösök közül a Dunán a Hófehérke az utolsó hírmondó.

A világ tíz legszebb villamosvonala közé választott 2-es villamos vonalán, szombaton közlekedő Duna villamos a  Közvágóhíd H és a Jászai Mari tér között jár. A második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva, és a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Akár napközben, akár sötétedés után ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hiszen közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament egyedülálló épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a folyó vizében tükröződő csodálatos budai panorámát a Halászbástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral.

...utassá változott át

Vasárnap a budai fonódó villamoshálózat vonalán a Szent János Kórház–Rudas fürdő–Lukács fürdő–Szent János Kórház vonalán körjáratként közlekedő Termál villamossal utazva, alkalom nyílik több történelmi, műemlék fürdő megtekintésére is. A villamos a Szent János Kórháztól indulva jut el a híres Rudas Gyógyfürdőig, ahonnan a Dunával párhuzamosan az Erzsébet híd, a Lánchíd, majd a Margit híd alatt áthaladva jut el a Szent Lukács Gyógyfürdőig, ahol a nosztalgiajegy felmutatásával tíz százalék kedvezménnyel lehet igénybe venni a fürdő szolgáltatásait.

A járatokat nosztalgia vonal- vagy napijeggyel, illetve éves nosztalgiabérlettel lehet igénybe venni. A jegy és bérlet megvásárolható elővételben a BKK Ügyfélközpontjaiban vagy a helyszínen, a járművön dolgozó kalauztól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek