A négytengelyes dízelmozdonyok korszerűsítésének költsége 90,3 millió zloty, vagyis körülbelül 6,8 milliárd forint, amelyet az Európai Unió 2014–2020 közötti Infrastrukturális és Környezeti Operatív Programon keresztül finanszíroznak. Egy gépet 6,95 millió zlotyért, azaz körülbelül ötszázhúszmillió forintért modernizál a H. Cegielski. Ha ismerősen cseng a cég neve, az nem a véletlen műve: ők gyártották a hetvenes évek végén a MÁV 20-37 B sorozatú, másodosztályú, valamint 19-37 A sorozatú, első osztályú fülkés kocsijait.

A PKP IC újabb tizenhárom SM42-ese újulhat meg, ezúttal a poznani H. Cegielski kezei között (képek forrása: Railway Gazette)

Az átépítés során az SM42-esek eredeti dízelmotorjait új, az EU III B emissziós előírásainak eleget tevő, környezetbarát erőforrásokra cserélik, ettől csökken a zajkibocsátásuk és a vibrációjuk, a fenntartási költségük pedig jóval alacsonyabbá válik. A motor és a vontatási rendszereket mikroprocesszoros irányítórendszer felügyeli majd, amely javítja a teljesítményt és a megbízhatóságot, továbbá csökkenti az üzemanyag-fogyasztást is.

Habár a típust elsősorban csak üres kocsik rendezésére használják a fontosabb állomásokon, a korszerűsítés során ellátják majd őket villamos fűtéssel is. Ennek köszönhetően személyszállító vonatokon is be lehet majd vetni a mozdonyokat, főleg a Balti-tenger környéki és a Tátra-környéki üdülőterületeket kiszolgáló, nem villamosított vonalakon, ahol jelenleg is főleg SM42-esek dolgoznak – számol be az International Railway Journal.

A Budimex vállalat SM42-esét a Tabor Debica alakította át

A lengyel Fablok 1963 és 1993 között több mint ezeregyszázat épített a 6D gyári sorozatú, a PKP-nél SM42-es sorozatba sorolt dízelgépekből. 2014 és 2015 során a lengyel Newag húszat már korszerűsített a PKP IC SM42-es mozdonyai közül: tízet villamos fűtéssel láttak el – ezek az SU42.10 sorozatba kerültek –, a másik tíz pedig továbbra is tolatási feladatokat lát el, SM42.30 sorozatként. 2017-ben további kilenc, plusz opcionálisan további négy gép felújítását nyerték el. Az elmúlt évek során több cég számos SM42-est épített át, a gépek teherfuvarozó magánvasutakhoz kerültek.

A PKP IC és az EU közlekedési projektjeinek központja (CUPT) 2018-ban több gördülőállomány-felújítási beruházásról is megállapodott. A PKP történetében igencsak jelentős, 2023-ig összesen hétmilliárd zloty (több mint ötszázmilliárd forint) költséget kitevő projekthez ezért alapvető fontosságúak az uniós források – jelenti a Railway Pro.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!