15 Gräf & Stift NGE152 típusú járműért összesen 532 ezer Eurót fizet a BKV, ez darabonként körülbelül 10 millió forintos vételárat jelent, kevesebbet, mint amennyibe az ezekkel kiváltandó 30 év körüli szovjet ZIU-9-es trolibuszok komplett felújítása kerülne. Az új jövevények Budapesten piros-szürke flottaszínt, új kijelzőket és nagyobb elhúzható ablakokat kapnak, az első példány várhatóan ősszel, az utolsó rá egy évre áll majd forgalomba.

A járműveket 1993-ban és 1994-ben gyártották Ausztriában, 18 méter hosszúak, négy széles utasajtóval rendelkeznek, ebből az első kettő lépcsőmentes. A 150 kW-os aszinkron motorjuk GTO tirisztoros vezérlésű, és fékezéskor természetesen képesek energiát visszajuttatni a hálózatba. A trolibuszokat egy kis 50 kW teljesítményű Volkswagen gyártmányú dízelmotorral is felszerelték, így baleset, felsővezeték-szakadás vagy áramkimaradás esetén sem muszáj kényszerpihenőt tartaniuk.

A Gräf & Stift trolibuszok tehát minden tekintetben színvonal-emelkedést jelentenek a fővárosban, de a BKV rövid távú tervei között száz új jármű beszerzése is szerepel, amelyeket – minimális önrész mellett – európai uniós forrásból finanszíroznának.

Szerdán trélerre tették az első, 031-es pályaszámú trolit (fotó: http://www.facebook.com/BarnimerBusgesellschaft)

Solaris Trollino 18-asok váltják a 17-18 éves csuklósokat (fotó: solarisbus.pl)