Márciusban, áprilisban arról szóltak a beszámolók, melyik légitársaság hová repülteti át flottája túlnyomó részét, hol vészelik át a gépek azt az időszakot, amikor az utasszállítókra a koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt alig van szükség. Némiképp árnyalta a képet, amikor kiderült, hogy közben viszont bőven adódtak feladatok a teherszállításban, elsősorban a vírus elleni védekezés eszközeit kellett mozgatni légi úton, erre a feladatra jónéhány légicég utasszállítókat vetett be, sőt, át is alakítottak gépeket erre a feladatra.

(fotó: United Airlines)

Az új hírhullám viszont arról szól, hogy a légitársaságok kezdik visszahozni a gépeik egy részét a raktárnak használt repülőterekről a forgalmi központokba. Először az amerikai nagy cégek felől érkeztek a biztató jelentések. Az American Airlines 435 leparkolt gépe közül 141-et állít ismét szolgálatba, az Egyesült Államok légiközlekedésének részleges helyreállását jól jelzi a visszatérő flotta összetétele:

  • 83 az A320-as,
  • és 58 a B-737-es

gépcsalád tagja lesz, vagyis kizárólag közepes hatótávolságú keskenytörzsű gépek repülnek, nyilván a számukra adódó vonalakon. Ez annyit jelent, hogy az Egyesült Államok utasforgalma elsősorban a belföldi járatok révén éled újjá, de lesznek visszatérő célpontok viszonylag közeli (például karibi) nyaralóközpontokban is.

A Delta pontos számokat még nem hozott nyilvánosságra, az igények szerint hozza majd vissza a gépeit, mindenesetre az első gép a leparkolt hatszáz közül, amit a kaliforniai Victorville felől hazarepültek Seattle-be, szintén egy keskenytörzsű, a N807DN lajstromjelű 737-es volt. A United 140 vonalat nyit újra az Államokon belül illetve Kanadába, a belföldi kapacitás csak harminc százaléka lesz a tavaly júliusinak, de a kétszerese lesz annak, amennyit májusban használt a társaság.

(fotó: Swiss)

Érdekes mindehhez képest egy másik kontinensnyi ország, Kína, ahol már május elején bőven repültek a határokon belül, miközben a nemzetközi forgalmat csak erős korlátozásokkal engedték, mondván, most már azt kell megakadályozni, hogy kívülről hurcolják be a vírust légi úton. Vagyis ott is elsősorban a belföldi forgalom pörgött fel, a China Eastern tervei szerint a tavalyi „rendes” év teljesítményének hetven–nyolcvan százalékát is elérheti június végére a kínai nagyvárosok között fuvarozott utasok száma.

Az érdekes kivétel ehhez a trendhez képest a Qatar Airways, amely a járvány előtti kapacitásának már 73 százalékát repülteti, miközben ennek a légitársaságnak kizárólag nemzetközi vonalai vannak, ráadásul az Öböl-térség különféle politikai problémái miatt a dohaiak már a vírus feltűnte előtt is nehéz helyzetben voltak, mert a szomszéd államok Katarral szembeni légtérzárlatai miatt a gépei kénytelenek kerülővel repülni a távolabbi úticélok felé is. A Qatar egyébként épp most újítja meg a Doha–Budapest járatot is, az első nem cargo gép, egy 787-es hétfőn szállt le Ferihegyen.

(fotó: Arnóth József)

Egy érdekes európai példa: megkezdődött a Swiss flottája egy részének visszatérése is, a gépek közül jónéhány egy jordániai repülőtéren parkol, ahol egy a Swiss-szel szerződött karbantartó cég felügyeli a madarakat, hétfőn viszont Dübendorfból repült át az első, HB-IJD lajstromjelű A320-as Zürichbe – a távolság vagy 11 kilométer, a repült idő 22 perc volt, és a légitársaság további 16 gépet hoz vissza a központjába a légibázisról.

És hogy egy fontos fejleményt Magyarországról is idézzünk: a helyi sajtó értesülései szerint mától indulnak újra járatok a debreceni repülőtérről, ahová a Wizz Air a gépei egy részét leparkoltatta. Az első Wizz-gépek Eindhovenbe és Londonba repülnek, a légikikötőben pedig hasonló intézkedéseket vezettek be az utasok biztonsága érdekében, a vírus terjedése ellen, mint Budapesten.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!