A Swiss egyik első CSeries-A220-asa (fotó: iho.hu)

Július vége felé történt az incidens: a Swiss egyik A220-asának – mint szoktuk emlegetni, „leánykori nevén” Bombardier CSeries-ének – egyik hajtóműve súlyosan meghibásodott, miközben a Genf–London Heathrow járatot teljesítette. A HB-JCM lajstromjelű gép Párizstól délkeletre, mintegy száz mérföldnyire repült, amikor dörrenés hallatszott a bal szárny felől, majd szikrák és lángok jelentek meg a hajtómű körül: a személyzet a hajtóművet azonnal leállította, majd eseménymentes kényszerleszállást hajtott végre a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren.

Ott állapították meg, hogy a bal hajtómű kisnyomású kompresszorának első fokozata, egy titániumból készült forgórész hiányzik a hajtóműből. Lévén a hajtómű amerikai konstrukció és gyártmány (Pratt & Whitney PW1524), a francia hatóság a vizsgálat vezetését az NTSB-nek delegálta, azonban az amerikai szakértők sem jutnak sokra anélkül, hogy ne legyen a kezükben maga a hiányzó darab, amely azonban valahol Perrigny-sur-Armancon környékén, egy erdős vidék fölött hagyta ott a hajtóművet.

Ahol a darabokat keresik<br>(fotó: BEA)

A BEA ezért az NTSB nevében felhívásban fordult a környékbeliekhez és az esetleges szemtanúkhoz, jelentkezzenek, ha látták az incidenst, illetve ha megtalálják a hiányzó darabokat. Egyben fokozott óvatosságra inti az esetleges megtalálókat, mert az eltört részek pereme veszélyesen éles lehet: azt ajánlja, hogy először határozzák meg pontosan a részegység helyét, küldjenek róla egy fotót a BEA-nak róla, és várják meg a hatóság további utastásait, magyarán lehetőség szerint ne is nyúljanak a megtalált darabhoz.

Mint ahogy arról portálunk részletesen beszámolt, a svájci légitársaság volt a kibocsájtója az új típusnak, amit forgalomba állítása után nem sokkal, 2016-ban Budapesten is bemutattak. A konstrukció egyik legfontosabb része épp a hajtómű, amely jelentősen csökkentett fogyasztása, zajszintje és szennyezőanyag-kibocsájtása révén járult hozzá a típus sikeréhez. Mindez a nagy kétáramúság mellett a GTF technikának volt köszönhető, az elülső ventilátor meghajtásának áttétele teszi lehetővé, hogy ez a fokozat mindig optimális fordulatszámmal működjön.

A GTF-hajtómű közelről<br>(fotó: iho.hu)

A típus fejlesztése körüli késéseket és költség-túllépéseket – ezek vezettek végső soron a gyártás átadásához az Airbus számára – jelentős részben az új hajtóművek problémái okozták, nyilván ezért is rendkívül fontos, hogy megtalálják a mostani incidens „főszereplőjét”, az eltört kompresszor fokozatot, hogy kiderüljön, egyedi gyártási hiba okozta-e a törést, vagy van valamiféle konstrukciós gond is a háttérben.

Nem ez az első eset az aviatika történetében, amikor a hatóságok valóságos hajtóvadászatot kellett, hogy folytassanak eltört hajtóműrészek után. A BEA oldalán is szerepel, hogy néhány hete találták meg az eddig hiányzó burkolatdarabokat, amelyek az Air France egy A380-asának jobb külső hajtóművéről estek le a Párizs–Los Angeles járat teljesítése közben, Grönland felett.

A380-as hajtóműdarabok Grönlandon<br>(fotó: Air Greenland/BEA)

Emlékezetes egy súlyos baleset kivizsgálásának története: a United Airlines 232-es Denver–Chicago–Philadelphia járata 1989. július 19-én került bajba, a DC-10-es középső-hátsó hajtóműve utazómagasságon robbant fel, és tette tönkre a hidraulika-rendszereket, a farokrészen működő kormányok vezérlését. A személyzet hősies küzdelme révén sikerült a kényszerleszállás, amelynek során a gép eltört, de az utasok többsége életben maradt, a  pilóták a megmaradt hajtóművek segítségével tudták levegőben tartani majd Sioux City repterére irányítani a gépet. A 2,4 méter átmérőjű turbinatárcsát hónapokkal később találták meg, csaknem száz kilométerre a kényszerleszállás helyszínétől, egy farmer szántóföldjén, a vizsgálata nyomán fontos változásokat vezettek be ezeknek a gyártásában, hogy elkerüljék a fáradásos töréseket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!