Rövid és eredményes tervezési időszakot követően, mialatt a legújabb eszközök és módszerek mellett a modellalapú tervezést is alkalmazták, a Gripen E építése az orr-rész alkatrészeinek gyártásával és összeállításával kezdődik; ez a repülőgépváz építésének legnagyobb volumenű és leginkább időigényes része. Az alkatrészekből először összeállítják a gép vázát, majd ezt követi az építési időszak, miközben installálják a kábeleket, a csatlakozási rendszereket, a külső borítást és más berendezéseket. A Saab több mint 1000 munkatársa foglalkozik kizárólag a Gripen E fejlesztésével és gyártásával – olvasható a gyártó közleményében.

Mellettem az utódom: előtérben a Gripen E/F  demo-gépe

„Amit most tapasztalunk, az a Saab és a globális repüléstechnikai ipar számára ugrásszerű technológiai fejlődés, hiszen figyelemmel kísérhetjük a legmodernebb harci repülőgép megépülését, amelyhez a legújabb eljárásokat, módszereket és eszközöket használják fel. Ez lehetővé teszi számunkra egy még jobb teljesítménnyel bíró harci repülőgép piacra bocsátását, amelynek életciklusköltsége még kedvezőbb” – mondta Lennart Sindahl, a Saab aeronautikai üzletágának igazgatója. „Többévnyi repüléstechnikai tervezés, kutatás és fejlesztés után most egyedülálló lehetőségeket kínálunk azzal, hogy az ügyfél országok iparágait is bevonjuk a Gripen E-vel kapcsolatos munkálatokba. A Gripen E program továbbra is ösztönzi a technológiai fejlődést, munkahelyeket teremt Svédországban és más országok területén.”

A Gripen-rendszer korábbi verzióinak tervezése alapján a Gripen E új generációs szenzorcsomagot, új kommunikációs kapcsolatokat, forradalmi repülőelektronikai szerkezetet, nagyobb tolóerőt, megnövelt repülési időt, több fegyverállomást, nagyobb terhelhetőséget, teljesen digitalizált, Head-Up Display-vel ellátott pilótafülkét és vadonatúj elektronikus hadviselési rendszert kínál – sorolja a Saab közleménye.

Gripen az Alpokban: az EF első külföldi használója a svájci légierő lesz

A 39-8 tesztrepülőgép lesz a Gripen E prototípusának első darabja, amelyet az új funkciók és képességek bemutatására használnak a jövőben. A Gripen E-ben megtalálható technológiai újításokat a Gripen E/F demo repülőgép segítségével a Gripen demonstrátorprogramon keresztül igazolták. A demo repülőgép 2008 óta több mint 250 órát repült Svédország, az Egyesült Királyság, India és Svájc felett (a svájci Emmenben 2012 októberében, 2013 januárjában és áprilisában).

Február 15-én a Saab Svédország számára hatvan Gripen E fejlesztéséről és átalakításáról szóló szerződést írt alá a Svéd Védelmi Beszerzési Hivatallal (FMV). A megállapodás a 2013–2026-os időszakra vonatkozik. A megegyezés részét képezi egy opcionális, új Gripen E gyártására vonatkozó megrendelés Svájc számára.