Ez az összefogás azért szükséges, mert jelenleg Európaszerte több százezer haszonállat van az utakon, és a legtöbb határátkelőn étlen, szomjan és egyre legyengülő stresszes szervezetükkel várják azt, hogy egyik országból a másikba léphessen a szállítójárművük, amely vagy EU-s vagy egy Közel-Keleti vágóhídra fogja őket szállítani.

A lehetősége annak, hogy ezek a távolsági állatszállítmányok fertőzéseket okozhatnak, melyek között van zoonózis is, mély aggodalomra ad okot. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) szerint, a szállítás és az ezzel kapcsolatos bánásmódból származó stresszhatás lappangó fertőzéseket, majd klinikai betegségeket okozhatnak. Az EFSA tájékoztatása szerint: „ilyen állatok nagyobb eséllyel fertőznek (szalmonellafertőzés) meg más állatokat is az utazás során vagy érkezésük után a végcélnál, és sok esetben ez tovább veszélyezteti a közegészségügyet.

Ezért idehaza hét magyar állatvédő szervezet – Állatmentő Sereg, Macskaárvaház Alapítvány, Magyar Állatvédők Országos Szervezete, Magyar Szőrmeellenes Liga, Noé Állatotthon, Alapítvány, PCAS Állatmentés, Szurkolók az állatkínzás ellen – egy közös levelet juttatott el Pintér Sándor belügyminiszter és Nagy István agrárminiszterhez. Ezt a levelet előző héten több mint 30 másik európai állatvédő szervezettel közösen – többek között a az Animals Welfare Foundation, Eurogroup for Animals, Four Paws, Humane League UK, PETA Németország – már elküldték az Európai Bizottság alelnökének és az Európai Unió Mezőgazdasági és Halászati Tanácsának elnökének is.

Ebben a levélben kérték azt, hogy az élőállat-szállítást függesszék fel a COVID-19 vírus által okozott vészhelyzetben. Nem utolsó sorban felesleges szenvedést okoz az állatoknak is, amellyel megsértik az ide vonatkozó 2005/1/EK Tanácsi rendeletet. Ezt a rendeletet, már békeidőben is, a magyar szállítmányozók és állatorvosok képtelenek voltak következetesen betartani és a nagyobb profit érdekében, folyamatoson megszegték. Az élőállatok kereskedelmének akadálytalan folytatása nemcsak az állatoknak jelent veszélyt, hanem közegészségügyi-közbiztonsági kockázatokat is rejt most magában. Minden járvánnyal érintett ország nagyon szigorú intézkedéseket hozott annak érdekében, hogy meggátolja a fertőzés terjedését. A tudomány mai állása szerint a COVID-19 vírus háziállatokra és haszonállatokra nem veszélyes, azonban a szállítójárművek és maguk az állatok a vírus továbbterjedésében elsődleges szerepet vállalhatnak hordozófelületként. Amikor több országban kijárási tilalom van, illetve több országban ajánlásként elhangzik, hogy csak a legszükségesebb esetben hagyják el otthonunkat az emberek, dolgozzanak és tartózkodjanak otthon, nagy a veszélye annak, hogy sofőrök és az állatokat kezelő munkások és családjaik ezekből a kikötőkből/határátkelőkről továbbítsák a kórokozót vagy maguk is megfertőződjenek, főként azért mert a többi EU-ba belépő személlyel szemben a hajók legénységének nem kell karanténba kerülniük érkezésük után. Ez a rengeteg ember pedig folyamatosan érintkezhet EU-s továbbá magyar állampolgárokkal, ezáltal minden egyes ilyen szállítmány tovább növeli a fertőzés lehetőségét.

A nem EU-s országokba szállító kamionsofőrök rendkívüli módon veszélyeztetve vannak (vagy a megfertőződés vagy a továbbfertőzés miatt) ez pedig tovább terhelheti a nem megfelelő egészségügyi rendszereket ezekben az országokban, a kockázat pedig természetesen az EU-ba való visszatérés esetén is igen magas. Az importáló országoknak – amelyek közül sokuknak már vannak COVID-19 esetei – nem kellene tovább növelniük a fertőzés mértéket azáltal, hogy élőállat-exportokat fogadnak az EU-ból.

Az állatvédő szervezetek ezért a következő kértek a magyar miniszterektől:

  • Függesszenek fel minden szárazföldi és tengeri exportot az élőállatokra az EU-n kívülre. Nagy az esélye annak, hogy az EU-ból érkező hajókat nem engedik majd kirakodni a kikötőtökbe, mert az országok lezárják határaikat; mindez óriási állatjóléti problémákhoz vezet majd. A jelen volatilis helyzetben a szervezőknek aligha van lehetőségük, hogy megfeleljenek a 1/2005/EK rendeletnek, amely szerint az egész út terjedelmében, a célként megjelölt nem EU-s országba való megérkezéséig kell a szabályozást figyelembe venni. Ezen túl, valószínűleg az importáló országok még kevésbé tudják majd biztosítani azt, hogy az állatokat az Nemzetközi Állatjárványügyi Hivatal (OIE) jóléti standardok betartásával vágják le. Észak- Rajna-Vesztfália állatorvosi szolgálata már elküldte, hogy a marokkói Tanger kikötőben háromszorosára nőtt a kikötői várakozási idő a fertőzés miatt, miközben a spanyol RoRo komphajók járat sűrűsége 30–40 százalékra lettek lecsökkentve.
  • Függesszenek fel minden 8 órán túl tartó szállítást az EU-n belül, mivel sem az állatorvosok, sem a rendőrségnek nem lesz ideje a COVID-19 krízis alatt, hogy betartassa az 1/2005/EK rendelet és, hogy megoldja a hozzá kötődő problémákat.
  • Amíg a kereskedés fel van függesztve, a Bizottság és az EU tagállamainak biztosítania kell a gyors kommunikációt a CVO-k és az EU tagállamok Kapcsolati Pontjain, hogy az élőállat szállítmányozók elkerülhessenek olyan problémákat, mint a hosszú sorok a határátkelőknél, vagy olyan országokat, amelyek már nem fogadnak élőállat szállítmányokat bizonyos országokból.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!