Átmeneti megoldás, tűzoltás – ilyen, és ehhez hasonló jelzőkkel magyarázták Budapesten az első külföldről vásárolt használt buszok megvételét annakidején, de ennek lassan már tíz éve, és az a fránya tűz valahogy csak nem akar eloltódni... Napjainkban már közel 400 másod-, harmad-, vagy sokadkézből származó autóbusz van a BKV állományában, és bár néhányat közülük már kénytelenek voltak kiselejtezni, a számuk mégis folyamatosan növekszik.

A felületes szemlélődő még akár azt is hihetné, hogy ez bizonyára azért van, mert a megoldás bevált, de ez sajnos nem igaz: a 10–15–20 éves, adott esetben akár már több mint 1 millió kilométert futott, eredetileg nem Budapestre készült, sokszor mindenféle műszaki dokumentációt nélkülöző használt járművek üzemeltetése egyre nagyobb kihívást jelent a BKV-nak. A kételkedőknek ajánlott ellátogatni mondjuk a dél-pesti régióba, és jó eséllyel előbb-utóbb belebotlanak majd egy út szélén veszteglő, lerobbant Van Hoolba...

Tavaly és idén néhány 2000–2002-es évjáratú Mercedes Citaro G már forgalomba állt, lehet, hogy idén továbbiak követik őket? (fotó: Bohus Dávid)

A keserű tapasztalatok ellenére viszont a BKV-nál a megszokott kerékvágásban haladnak a dolgok, ezúttal hat plusz opcióban további egy használt, négyajtós, teljes hosszban alacsonypadlós csuklóst kívánnak beszerezni. A műszaki leírás eléggé megengedő, vagyis a buszok lehetnek akár 2000. évi gyártásúak, a futásteljesítményük pedig elég, ha 780 ezer kilométernél kevesebb, a motornak sem muszáj Euro II-esnél környezetkímélőbbnek lennie. Ilyen paraméterekkel Nyugat-Európában jellemzően már a bontóba kerülnek a buszok – ha csak nem csapnak le rá valahonnan keletebbről, jelen esetben Budapestről.

Ha a műszaki követelményekre nem is, de a látszatra már sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a cég, így elengedhetetlen a bilikék fényezés az ugyanilyen színű kapaszkodókkal, valamint a Zelika Black Provence fantázianevű üléshuzat is, sőt a jelek szerint a buszokat kívül ledes, belül pedig TFT monitorokkal is felszerelik majd.

A BKV elvárja, hogy a buszok lehetőség szerint a már üzemeltetett típusokból kerüljenek ki (mi az, ami még nincs a cégnél, adódik ugye a kérdés...), egyes pletykák szerint további genfi Volvókra lehet számítani, de ezek a motor alacsonyabb teljesítménye miatt elvileg nem felelnek meg a kiírásnak. Az esélyes típus így az első szériás Mercedes-Benz Citaro G lehet, amiből hasonlók tavaly álltak forgalomba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!