Május 23-án indul a pesti fonódó villamoshálózat I. ütemének kivitelezése

iho.hu   ·   2020.05.18. 13:00
400px_2esvili

A BKV közleménye szerint, „Május 23-án, szombaton kezdetét veszi a fővárosi villamosközlekedés idei leghangsúlyosabb fejlesztése, a Soroksári út–Haller utcai deltavágány építése. A projekt során új vágánypár létesül a Haller utca és a Soroksári út között észak-pesti irányba is, és a meglévő, déli irányú kapcsolat is megújul. Ezáltal a kereszteződésben a jövőben összesen hat irányba tudnak majd közlekedni a villamosok. A fejlesztésnek köszönhetően egy teljesen új villamosvonal is létrejöhet, ami részben az M3-as metróvonal felújítása során nyújthat alternatív útvonalat, hiszen így a Nagyvárad tértől átszállás nélkül közelíthető majd meg a belváros, hosszabb távon pedig a fővárosi villamos-hálózat gazdagodik egy új viszonylattal, növelve ezzel a villamosokkal átszállás nélkül elérhető helyszínek körét. A beruházás során a kereszteződés megállói is megújulnak, korszerű, akadálymentes kialakításúak lesznek. A munkavégzés a 24-es villamosvonal ideiglenes rövidítése mellett kezdődik, a munkálatok ebben a kezdeti szakaszban még nem érintik a 2-es villamos forgalmát, így ott egyelőre a megszokott útvonalon történik a közlekedés és csak egy későbbi építési ütem során kell korlátozásokra számítani.

Május 23-án indul a pesti fonódó villamoshálózat I. ütemének kivitelezése

A beruházás többek között magában foglalja a csomópontban és környékén a kitérők, vágányátszelések és vágányok építését, áramellátási hálózat és váltófűtés építést, felsővezetéktartó oszlop cseréket, vízvezetékek cseréjét, csatornázás védelmi munkákat, hírközlési kábelek cseréjét, közvilágítás létesítését, útépítést és közúti jelző építését is. A projekt megvalósulásához 1,8 milliárd forintos külön forrást nyújt a fővárosi önkormányzat, míg a munkálatokat a BKV Zrt. szerződött partnere, a Vasútépítők Kft. végzi, a műszaki terveket a BKK Zrt. készíttette el. A projekt összetettsége miatt a munka az eredeti organizációs terv szerint év végén érne véget, de az érdekeltek dolgoznak a korábbi befejezés lehetőségének és feltételeinek megteremtésén.”

Eddig a közlekedési társasági közlemény – a most megépülő delta 1973-ig megvolt, akkor bontották el, visszaépítésével jön létre az új viszonylat a Baross és a Jászai Mari tér között. A Baross tértől a Haller utca végéig a 24-es, onnan a Jászai Mari térig a 2-es villamos útvonala a mérvadó. Utóbbi viszonylat szó szerint szűk keresztmetszete a pesti korzóval párhuzamos viadukt: ennek szerkezete kizárólag a KCSV, vagyis a 2-esen jelenleg is közlekedő korszerűsített hajtásrendszerű Ganz csuklós villamosok terhelését bírja el, ráadásul a vágánytengelyek itt annyira közel vannak egymáshoz, hogy egyébként is csak a Ganzok férnének el egymás mellett.

(illusztráció: Kemsei Zoltán)

Egyelőre az sem tisztázott, hogy mekkora lenne a pesti fonódó első szakaszán a járműigény – Kelenföld minden további nélkül tudna kiadni további Ganz csuklósokat, hiszen jelenleg a tartalékokkal együtt 26 jármű a napi kiadás, és az állagban levő villamosok száma pedig a letétes és javításra váró tujákkal együtt 38. Az sem egyértelmű, hogy végül milyen villamosok járnak majd az új viszonylaton – a korszerű, alacsonypadlós járműveket kínáló jelentős gyártók 2400 milliméter sztenderd szélességű villamosokat építenek (a Ganz ennél keskenyebb, 2300 milliméter széles), ráadásul ilyenekre a fővárosnak aligha van most pénze.

Nem véletlenül merült fel a lehetséges beszerzések között Frankfurt 1993–94-es gyártású, kvázi Combino-előkép, a budapesti célra megfelelő villamosainak a megvétele. A puhatolózó tárgyalások folynak a felek között, idő van, de még lehet eső, lehet hó, első etapban a Ganz-csuklósok felbukkanása valószínűsíthető a Baross és Jászai között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek