Amint arról beszámoltunk, az év elején vette át a veszprémi tömegközlekedés ellátását az ÉNYKK-tól (korábban: Balaton Volán) a V-Busz Kft. Már az átállás sem volt zökkenőmentes, hiszen a száz százalékban használt járművekből álló, rendkívül heterogén flotta minden tagja nem tudott forgalomba állni a határidőre, így átmeneti megoldásként még néhány hét erejéig az ÉNYKK-tól béreltek buszokat.

A cég kommunikációjában mondjuk a teljes flotta „átmeneti” jelzővel szerepelt, ősztől vadonatúj buszokat ígértek. Persze már akkor lehetett sejteni, hogy ebből semmi nem lesz, hiszen a közbeszerzési procedúra lezavarása és a körülbelül 50 busz legyártása kilenc-tíz hónapnál biztosan több időt venne igénybe (lásd BKV), ráadásul magát a tenderkiírást is csak tavaszra ígérték.

Legutóbb használt Scania OmniCityket állítottak forgalomba Veszprémben, de többféle Mercedes, MAN, Volvo, HESS, Solaris, Neoplan és Van Hool is van/volt a körülbelül ötven darabos flottában (fotók: Bohus Dávid)

Az ősz elérkezett, új buszok egyelőre még sehol, mi még augusztus közepén írtunk egy e-mailt a V-Busznak, hogy adjanak tájékoztatást a beígért új flottával kapcsolatos elképzeléseikről, de a cég így több mint egy hónap elteltével azóta sem reagált a kérdéseinkre semmit. (Ha ez valamikor mégis megtörténik, természetesen közkinccsé tesszük a válaszaikat.)

Míg az év első felében többnyire pozitív hangvételű híreket lehetett hallani a V-Busz háza tájáról (például jól kereső autóbuszvezetők), a nyár végén már inkább a kritikus hangok kerültek túlsúlyba: a veszprémi tömegközlekedést rendszeresen használók a pontatlanul közlekedő járatokra és az egyáltalán nem, vagy nem megfelelően működő klímaberendezésekre panaszkodtak, de a hírek szerint a cég például a mai napig nem tudott formaruhát biztosítani az alkalmazottainak, így a sofőrök „civilben” vezetnek.

Kiderült, hogy elszámolta a V-Busz az üzleti tervét is, ezért az önkormányzat közel félmilliárd forint többlettámogatást kénytelen kifizetni a cégnek.

A napokban megjelent végre egy közbeszerzési felhívás „új vagy használt” autóbuszok beszerzésére, eszerint összesen ötven, negyvenhárom szóló és hét csuklós buszt vásárolnának az év végéig. A részleteket elolvasva egyből kiderül, hogy valószínűleg a jelenlegi, Truck Trailer & Parts Kft-től bérelt járművek megvásárlásáról lenne szó, hiszen még a 2003-as gyártási év is megengedett, a legnagyobb súlyszámmal (hetvenöt) a legolcsóbb ajánlatot díjazzák, tizenötös súlyszám pedig az előteljesítésért jár, illetve az is elég, ha a buszok között van húsz Euro IV-es motorral szerelt, a többi nyugodtan lehet korszerűtlenebb is, a modernebbekért nem jár plusz pont. Magyarán az új járműveknek ezen a tenderen gyakorlatilag semmi esélyük nincs.

Ezt a tizennégy éves midi HESS-t körülbelül két hónap szolgálat után már ki is dobták Veszprémből

Az év elején hadrendbe állított, lilára festett, használt buszokból egyébként már többet le is selejteztek, ezek helyére újabb használtak érkeztek. A veszprémiek szerint kevés lesz a hét csuklós, az utasszám többet indokolna.

Érdekes egyébként, hogy általában sehol nem hozza a várt eredményt a szolgáltatóváltás, legutóbb a tatabányai keserű tapasztalatokról számoltunk be részletesen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!