A közösségi tervezés folyamata több mint egy éve vette kezdetét, ennek során a lakosság és egyéb érintettek bevonásával a projektben résztvevő fővárosi szervezetek azonosították a célterület mobilitási problémáit, majd közösen átfogó megoldási javaslatokat dolgoztak ki. A közösségi tervezés gyakorlati feltételeinek megteremtéséhez létrehozták a Lakossági Mobilitási Műhelyt, amely 2018 tavaszán és nyarán több helyszínen várta az érdeklődő, együtt gondolkodásra, közös tervezésre nyitott városlakókat. Az interaktív folyamat során egy problémákra reagáló, innovatív mobilitási megoldásokat tartalmazó beavatkozási ötletlistát dolgoztak ki. A megoldási javaslatok közül a lakosság online és offline is elérhető szavazással választotta ki, hogy melyik legyen az a három beavatkozás, amelyet kísérleti jelleggel 2019 tavaszán kipróbálnak és értékelnek. A három kísérleti beavatkozás, amelynek részleteit szakértő közreműködők bevonásával dolgozta ki a Fővárosi Önkormányzat és a BKK, és amelyekkel a lakosság 2019. május – június hónapokban találkozhat, az alábbi:

  • különféle közlekedési szolgáltatást magában foglaló „Mobilitási Pont” a Szent Gellért téren;
  • kerékpározást segítő forgalomtechnikai beavatkozások hétvégi kipróbálása és a budai rakpart közteresítése
  • budai sétaösvény kialakítása.

A kísérleti beavatkozásokat három részletben mutatják be, elsőként a Mobilitási Pontot, amely 2019. május elejétől július elejéig üzemel.

A német és osztrák városokban rendszerszinten működő mobilitási pontok lényege, hogy többféle közlekedési mód, szolgáltatás érhető el mindenki számára egy központi helyen, kis területre koncentrálva. A Szent Gellért téren, az M4-es metró kijáratának szűk környezetében egy rollermegosztó, kétféle kerékpármegosztó és kétféle autómegosztó rendszer válik elérhetővé, így kipróbálható lesz a közlekedési módok kombinálása. A használatot az első napokban helyszíni segítők, a későbbiekben tájékoztató ábrák könnyítik majd meg.

A Mobilitási Pont létrehozásának célja az aktív és fenntartható mobilitás népszerűsítése, az egymást kiegészítő közlekedési módok kombinálásának egyszerűsítése és a környezetkímélő, zéró kibocsátású közlekedési módok előnyben részesítése. A két hónapos kísérlet során a projektben résztvevő fővárosi szervezetek kérik és várják a szolgáltatással kapcsolatos véleményeket, a Cities4People-projekt értékeli a városlakók visszajelzéseit, a Főváros pedig tapasztalatot gyűjt az elmúlt hónapokban egyre több európai városban felbukkanó, mikromobilitási módokat biztosító szolgáltatókkal való együttműködésről. A tesztidőszak eredményei segítik a felkészülést a jelenlegi budapesti közösségi közlekedési szolgáltatási csomag kiterjesztésére és fejlesztésére.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!