A Duna-menti országok kikötői szervezetei, valamint az érintett országos és helyi hatóságok képviselői a kétnapos tanácskozáson meghatározzák, hogy a legközelebbi időszakban milyen intézkedéseket kell tenni a Közép-Európa és a Fekete-tenger, valamint a Kaszpi-tenger és a Távol-Kelet közötti tengeri és belvízi áruszállítás vonzóbbá tétele érdekében. A projektet a Duna Transznacionális program és Magyarország által biztosított forrásokból valósítják meg.

A tanácskozás házigazdája a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt., Közép-Európa egyik legkorszerűbb és leggyorsabban fejlődő közforgalmú kikötője. Marján Miklós, vezérigazgató üdvözlő beszédében a regionális együttműködésben rejlő fejlődési potenciált az általa irányított társaság gyors fejlődésével illusztrálta.

(illusztráció: Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.)

A DBS Kapurégió projektbizottságának tagjai ugyanis ellátogatnak a több mint százhatvan hektáron működő trimodális logisztikai központba, amelynek árbevétele minden évben kétszámjegyű növekedést ér el. Egy év leforgása alatt a hajóforgalom bővülése tonnában és a rakodott uszályok számát tekintve is meghaladta a tíz százalékot. A szolgáltatásai iránti kereslet növekedésére jellemző, hogy három év alatt negyvenezer négyzetméter korszerű raktárépületet kellett megépíteni és ötvenezer négyzetméter technológiai kiszolgálásra alkalmas burkolt területet létesíteni. A bérraktár és -iroda kapacitásokat gyakorlatilag száz százalékban igénybe vették az ügyfelek.

A vezérigazgató elmondta, hogy a társaság eddig több mint húszmilliárd forint értékben hajtott végre fejlesztéseket, amelyek eredményeként jelenleg közel százezer négyzetméter területen áll rendelkezésre korszerű, konténeres árukezelésre alkalmas tároló. A bérraktárak kapacitása meghaladja a nyolcvanezer négyzetmétert. A kikötőben egyszerre huszonkét hajó tud kikötni, illetve rakodni.

A Budapest Dokkban évente több, mint 1100 hajó, huszonháromezer vasúti kocsi rakodik, a konténer forgalom megközelíti a 350 ezer TEU-t. A ro-ro terminálon csaknem tizenötezer magyarországi gyártású személyautót raktak hajóra.

Marján Miklós hozzátette, hogy a szabadkikötő területén továbbra is szinte korlátlanok a kapacitásbővítés lehetőségei. Előkészítés alatt áll Közép-Európa legnagyobb orvosi laboratóriumi épületének beruházása. A leendő bérlőkkel folyó tárgyalások több tízezer négyzetméternyi raktár-komplexum megépítéséről folynak, amelyek részeként az internetes kereskedelmet kiszolgáló fejlesztések is megvalósulnának. Ez utóbbi fejlesztés célja a Budapest Dokk Budapest első city-logisztikai központjává fejlesztése.

A DBS Kapurégió budapesti tanácskozásának második napján a résztvevők a következő 6 hónapra munkaprogramot fogadnak el az intermodalitás lehetőségeinek bővítésével, az együttműködés hatékonyságának javításával kapcsolatban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!