2015-ben is folytatódott az egyre népszerűbb Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozat, amelynek keddje az Autómentes nap volt. Ezt a kezdeményezést arra találták ki, hogy ilyenkor a gépkocsihasználók – ha lehetőségeik engedik – egy napra letegyék járművüket, és pattanjanak át kerékpárra vagy válasszák a tömegközlekedést, amelyet érvényes forgalmi engedély birtokában ingyen lehetett aznap igénybe venni.

A rendezvénysorozathoz Miskolc is évről évre csatlakozik, sok más városhoz hasonlóan. A borsodi megyeszékhely közlekedési vállalata, az MVK ZRt. ráadásul ilyenkor előveszi nosztalgiaflottáját: az egyébként ritkán látható veterán járművek külön menetrend szerint, leginkább mentesítő járatokként közlekednek reggeltől késő délutánig, így bárki visszautazhat pár percre a miskolci múltba.

Szeptember 22-én idén is megrendezték az Autómentes napot. Kedden érvényes forgalmi engedély bemutatásával ingyen lehet használni a tömegközlekedést. A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Fazekas Böbe; a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

A 2015-ös Autómentes napon a hétköznapi, jól megszokott járműtípusokon kívül négy nosztalgiajármű, két autóbusz és két villamos, is rótta a köröket Miskolcon. Délelőtt az MVK szépen felújított Ikarus 31-esére lehetett felpattanni, amely a Repülőteret és a Hejő-parkot összekötő, 14-es viszonylaton forgott, továbbá egy SGP-kocsiból és C3-as pótkocsiból álló ex-bécsi szerelvény járta ismét a Tiszai pályaudvar–Vasgyár viszonylatú 2V villamosvonalat. Utóbbi látvány még nem okozhat igazán retró érzést a miskolciaknak, ugyanis a bécsi villamosok a vasgyári vonal meghatározó járművei voltak az elmúlt évtizedben, Miskolcról csak egy-két éve, az új Škoda-csodák érkezésével koptak ki.

A délutáni nosztalgiázás a Tiszai pályaudvartól indulva hasonló útvonalon zajlott – amíg az élet és a technika ördöge közbe nem szólt. A csuklós FVV-villamos – közismert nevén a Bengáli – az 1V vonalon zötykölődött Felső-Majláthig, a 2010-ben gyakorlatilag a csupasz vázról korhű állapotúra restaurált, 1969-es évjáratú Ikarus 620-as busz pedig kicsivel tovább, a Majális parkig közlekedett. A Bengáli visszaútját egy sajnálatos baleset szakította meg, felborítva és törölve a délutánra tervezett négy kanyarját: két személyautó és egy motoros súlyos karambolja miatt órákra teljes pályazárat rendeltek el a perecesi elágazásnál, villamospótlással. Az országban elsőnek Miskolcon forgalomba állított „hathuszas” Ikarusok egyetlen megmaradt példányának pályafutása sem lett sokkal sikeresebb: az előre tervezett három fordulójából egy bő kanyart tudott csak megtenni, aztán az Újgyőri piacnál lerobbant. És ezzel még nem ért véget a napi kálvária: nem sokkal később egy MVK-busz, este pedig az egyik új Škoda-villamos ütközött autóval... Ha ők is letették volna az autót aznap...

Az Autómentes nap is különleges alkalom, így a miskolci MVK bevetette nosztalgiaflottáját: két nosztalgia-villamos és két veterán autóbusz is szállította az utasokat a jól megszokott járművek mellett. Egy ideig...

Remélhetőleg a jövő évi Autómentes nap balesetek és műszaki hibák nélkül telik majd, az viszont biztos, hogy a miskolci nosztalgiaflotta 2016. szeptember 22-én is kint lesz az utcákon, valamint az is, hogy a járműveken érvényes forgalmival ismét lehet majd ingyen is utazni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!