Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtökön Budapesten, az Ázsia-Európa Találkozó (ASEM) közlekedésügyi szakértői ülését megnyitó beszédében elmondta: új ötletek, innovatív megközelítés és célzott nemzetközi együttműködés kell ahhoz, hogy a közlekedés a jövőben is támogatni tudja a gazdasági növekedést. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése nélkül pedig nem lehet megvalósítani a fenntarthatóságot a közlekedésben. A közös irányelveknek megfelelően ezért a digitalizáció, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, és a közlekedési infrastruktúra fejlesztése kiemelt feladat a szektorban. Ezekről a témákról tárgyalnak az ASEM szakértői ülésének résztvevői.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) feladata, hogy a következő nemzedéknek fenntartható jövőt biztosítson, modern eszközökkel és innovatív megoldásokkal. A magyar GDP több mint húsz százaléka származik közvetve a digitális gazdaságból, ez a harmadik legmagasabb arány az EU-ban. Magyarország ezért az összekapcsolt közlekedés élvonalában szeretne lenni az automatizált közúti, vasúti és légi közlekedésben, ki akarjuk használni az ország a földrajzi elhelyezkedéséből adódó előnyöket, és áthidaló felületet-megoldást szeretnénk biztosítani a nyugati és a keleti országok között.

Magas szintű digitalizáció nélkül a közlekedési hálózatok a földi, a vízi, vagy a légi közlekedésben sem lesznek globálisak

Példaként említette, hogy a közelmúltban átadott zalaegerszegi járműipari tesztpályával Magyarország jelentős eredményeket ért el a közlekedés innovációjában. Egy másik jelentős eredménynek nevezte a szektor digitalizációjában az elektronikus útdíjfizetési rendszer hat évvel korábbi bevezetését, ami a magyar úthálózat 6500 kilométerét lefedi.

A miniszter a közeljövő feladatának nevezte egy integrált közösségi közlekedési információs rendszer felállítását. A tervek szerint 2020-tól vezetnék be az utasok kényelmét szolgáló komplex rendszert, valósidejű menetrenddel, ami nemzetközileg is egyedülálló.

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és alacsony szinten tartása érdekében a környezetbarát vasúti és vízi közlekedés arányát emelni kell a kontinensek közötti közlekedésben. A magyar kormány ennek érdekében modernizálja a BudapestBelgrád vasútvonal magyar szakaszát, Kínával együttműködésben. A miniszter az ASEM közlekedésügyi szakértőknek azt javasolta, hogy dolgozzanak ki közös megoldásokat a fenntartható, digitalizált közlekedés érdekében.

Az Ázsia-Európa találkozó (ASEM) az Európa és Ázsia közötti párbeszéd és együttműködés fórumaként jött létre 1996-ban. Célja a két kontinens közötti kapcsolatok erősítése. Az ASEM ötvenhárom partnere között van az Európai Unió, az EU huszonnyolc tagállama mellett Norvégia és Svájc, huszonegy ázsiai ország és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének (ASEAN) Titkársága.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!