A kisebb gyártók után most lássuk a dominánsok egyikét a polgári gépek, közelebbről a fővonali utasszállítók frontján. Az óceán túloldaláról két friss példányt várnak Párizsba: a hosszabb törzsű egyfolyosós, a 737 MAX 9, és a szélestörzsű kompozit 787 leghosszabb, 10-es változatát.

Mindkettő tavasszal repült először. A MAX-sorozat első gépe, egy 8-as pedig már forgalomba is állt. Kérdés, miért nem követte eddig a többi, főképp azok a példányok, amelyek a Norwegian színeiben kellett volna, hogy az eredeti tervek szerint beinduljanak a low-cost észak-atlanti vonalakon. A jelek szerint a CFM LEAP hajtóművekkel mégiscsak komolyabb a probléma, mint ahogy arról a Boeing és a CFM beszélt korábban. Vagy a másik verzió, hogy a probléma, a gyártási hibás, repedt turbina-tárcsák behatárolt köre éppenséggel a Norwegian induló MAX-flottáját is érintette.

A Dreamliner legnagyobbja a statikus részen áll majd...

A kiállított Boeingok között lesz egy már jól ismert kétfolyosós, a 777-300ER, talán emlékeztetésként, hogy készül ennek a típuscsaládnak is az új változata, de talán azért is fontos kiállítani, mert a Boeing egyik nagy problémája, hogy vajon kitart-e a mostani tripla hetesek gyártási folyamata az új verzió sorozatgyártásának beindulásáig.

Az elmúlt években változott gyakorlatnak megfelelően a Boeing már nem tartja magát ahhoz a régi elvéhez, hogy a szalonokon nem feltétlenül az a döntő, hogy egy utasszállítóval olyan manővereket repüljenek, amitől az egyszerű utasnak súlyos gyomorproblémái lennének: vagyis most is repül majd Boeing-gép bemutatót, méghozzá a MAX 9, az egyosztályos kivitelben 220 utas repültetésére alkalmas, jelenleg leghosszabb 737-es változat.

A párizsi szalon nagy-nagy kérdőjele, hogy lesz-e programindítás két fronton is, az egyik éppenséggel az a 737-es lenne, amely valóban a legnagyobb amerikai keskenytörzsű lenne majd, a MAX 10X: eléggé egyöntetű vélemények szerint ez lesz a lehetséges leghosszabb 737-es változat, ennél nagyobbat már csak a gép radikálisabb áttervezésével lehetne megalkotni. Viszont erre az altípusra egyes hírek szerint már megszülethetnek Párizsban az első szerződések is.

...a levegőben a MAX9 prototípusát láthatja a közönség

A másik fontos kérdés, amelynek kapcsán esetleg történik valami fontos Le Bourget színpadán, annak az új típusnak a bevezetése, amit korábban MOM, Middle of the Market néven emlegettünk portálunk idevágó cikkeiben is, de amely mostanság a Boeing felől úgy nevezik: NMA, New Mid-sized Airplane, új közepes nagyságú repülőgép, a Boeing 757-es utódja, az A330, illetve annak neo-változata ellenében piacra lépő konstrukció: a jelek szerint a Boeing elszánta magát a megépítésére, de még nem történt meg a program hivatalos meghirdetése.

Könnyebb gép, erősebb, de kisebb fogyasztású hajtóművekkel: ez elsőre minta a 787-eshez hasonló kompozit építésre utal, de a gép technológiai-műszaki meghatározása láthatóan még bőven nem zárult le. Valami biztosat ha nem is a részletekről, de az alapvető paraméterekről, a megcélzott teljesítményről és a várhatóan gépcsaládként megszülető típus alváltozatairól koncepcióként talán megtudunk valamit a párizsi szalon alkalmából.

Hogy az Airbusnak erre lesz-e válasza, arról sorozatunk következő cikkében próbálunk válaszolni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!