Polgári engedetlenség a „varsói BKV” árai miatt

MTI   ·   2011.08.05. 19:30

Az augusztus 16-ától esedékes áremelés után a 20 perces jegyek például – melyekkel az időkorláton belül a varsói közlekedési vállalat (ZTM) buszain, villamosain és a metrón egyaránt lehet utazni és átszállni – az eddigi 2 zloty (135 forint) helyett 2,60 zlotyba (175 forint) fognak kerülni, míg az egy vonalra szóló jegyek az eddigi 2,80 zlotyról (190 forint) 3,60 zlotyra (242 forint) drágulnak. A teljes árú havi bérlet ára az eddigi 78 zlotyról (5250 forint) 90-re (6050 forint) emelkedik.

Az elmúlt szombaton varsói aktivisták meghirdették az Ingyenesen Utazók Éjszakáját. A közlekedési eszközökön körbejárva röplapokat osztogattak, felszólítva az utasokat, hogy ne váltsanak jegyet, és eligazítva őket, hogy mit kell tenniük a bírságok elkerülésére. A kezdeményezés az utasok tetszésével találkozott.

Az aktivisták többféle megoldást ajánlanak az ellenőrökkel szembeni védekezésre. Javasolják internetes oldal nyitását az ellenőrök fényképével, továbbá azt, hogy aki felismeri őket, hangosan kiáltson „ellenőrt”, ha látja őket felszállni a buszra, villamosra. Javasolják egy „biztosítási alap” létrehozását is, amelybe az utasok bizonyos összegeket fizetnének be a bírságok fedezésére. Azt is tanácsolják, hogy a buszról leszállva ne dobják el még érvényes jegyüket, hanem hagyják ott valamilyen jól látható helyen, hogy mások felhasználhassák.

A közlekedési vállalat persze tiltakozik. Hivatkozik arra például, hogy a közlekedési szabályzat tiltja a menetjegyek átadását másoknak. Azt is állítja, hogy az aktivisták elkéstek az áremelés elleni tiltakozással, ezt még a városi tanács erről döntő májusi ülése előtt kellett volna tenniük.

A mozgalom kezdeményezőinek végső célja a közösségi közlekedés ingyenessé tétele. Hivatkoznak a 70 ezres belgiumi Hasselt város példájára, ahol ez már 1997 óta ingyenes. A varsói közlekedési vállalat szerint azonban ez egy olyan nagyvárosban, mint Varsó, nem lehetséges. A jegyek eladásából befolyó bevétel a társaság csaknem 2 milliárd zlotyra (135 milliárd forint) rúgó éves kiadásainak így is csak 30 százalékát fedezi – hangsúlyozzák.

Kapcsolódó hírek