Az Európa és Kína között közlekedő tehervonatok száma és a szállított áruk mennyisége is növekedett 2020 első három hónapjában. Márciusban ráadásul rekordot ért el az eurázsiai vasúti teherforgalom. Az eredmény már csak azért is tekinthető impresszívnek, mert az év első két hónapjában még Kína számított a koronavírus-világjárvány epicentrumának. Márciusban viszont már néhány kivételtől eltekintve újraindulhattak a vonatok, ami részben megmagyarázza a felfutást.

Márciusban új havi rekordot állított be a Kína és Európa közötti vasúti árufuvarozás mértéke (kép forrása: Rail Freight)

A kínai nemzeti vasúttársaság China Railway (CR) múlt héten közzétett adatai szerint a Kína és Európa közötti szerelvényekben a konténerek száma 36 százalékkal, a nyitott vagonok mennyisége pedig harminc százalékkal emelkedett a tavalyi értékekhez képest. 2020 első negyedévében 1941 tehervonat közlekedett, ez tizenöt százalékkal több, mint 2019-ben. A szállított áruk mennyisége tizennyolc százalékkal, 174 ezer TEU-ra (húsz láb hosszú konténer) nőtt. A teljes konténerrakományok (FCL) mennyisége 98,1 százalékot ért el. Az 1049 kimenő szerelvény összesen 95 ezer TEU árut szállított, ez 24 és 28 százalékos javulás tavalyhoz képest. Márciusban a Kínából Európába tartó vonatok összesen 809 konténert cipeltek, 73 ezer TEU kapacitással, havi rekordot beállítva ezzel, 98,9 százalékos teljes konténerrakomány mellett. Az 503 kimenő szerelvény 46 ezer TEU kapacitást vitt, százszázalékos FCL-mennyiséggel.

A koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges egészségügyi szállítmányok lényegesen hozzájárultak a mennyiségek növekedéséhez. Az Európában egyre komolyabb méreteket öltő világjárványra válaszul, valamint a megelőzéshez szükséges anyagok iránti fokozott igény okán a kínai vasúttársaság garantálja a segélyszállítmányok elsőbbségét. Az első ilyen vonat március 21-én indult el Jivuból Madridba. Március végéig 333 ezer 800 egység egészségügyi eszközt, 494 tonnányi árut szállítottak a szerelvények Kínából Európába, elsősorban Olaszországba, Németországba, Spanyolországba, Csehországba, Lengyelországba, Magyarországra, Hollandiába, és még több más országba.

A járvány kitörése óta a China Railway számos lépést tett annak érdekében, hogy a transz-eurázsiai vasúti szállítmányozás a továbbiakban is sikerrel üzemelhessen. Az első ilyen lépés a forgalom biztonságának és folyamatosságának garantálása, mivel a koronavírus Európában továbbra is tombol. Például az északi útvonalon fekvő mancsouli határátkelőnél kísérleti jelleggel papírmentes információcserét vezettek be a vámhatóságokkal együtt. Ezen felül tovább fokozták a nemzetközi együttműködést a Kína és Európa közötti vasúti forgalom jobb összehangolása érdekében. A stratégia része egy rendszeres, heti előrejelzés a várható vonatforgalomról, ezzel proaktív módon lehet megoldani a potenciális problémákat. Továbbá még nagyobb erőfeszítéseket tesznek a vasúti forgalom megszervezésére az ország különböző pontjain. A cél, hogy szoros kapcsolat legyen minden régió és platform között, valamint hogy részleteiben is megértsék az állomány helyzetét és a szállítási szabályokat. Ezt a szemléletet használva a CR azt reméli, hogy megérthetik a piaci igényeket, valamint hogy a tengeri és légi szállítás prioritása a vasút felé helyeződik át. Ennek értelmében az Új Selyemút még centralizáltabb megközelítést remélhet Kínától. Egy kínai médiaforrás szerint az első konkrét lépés egy racionálisabb menetrend, mely figyelembe veszi a tengerentúli piacot, valamint a gördülőállomány visszaszolgáltatását. A vasúttársaság úgy véli, ezzel a módszerrel jobban ki lehet aknázni a vonatok menetrendjét – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!