Néhány napon belül két baleset is volt repülőgépek földi mozgása vagy mozgatása közben. A legutóbbi eset New Yorkban történt, a „résztvevők” Boeing 777-esek voltak.

A Flightglobal beszámolója szerint a Kuwait Airways 777-ese farokrészének a China Airlines 777-ese ütközött. A gépet utasok és repülőszemélyzet nélkül vontatták egy távolabbi állóhely felé, amikor a jobb szárnya elérte a felszállásra készülő másik utasszállítót. A kínai gép szárnyának négyméteres szakasza sérült, a fotók tanúsága szerint a kuvaiti 777-es farokkúpja hiányzik.

A kuvaiti 777-es és a hiányzó farokkúp (fotók: Twitter, New York Port Authority)

Az Öböl-menti társaság bejelentette, hogy törölnie kellett a New York–Kuvait-járatát, az esemény pedig még inkább összekuszálta a szálakat a repülőtéren. Mint korábban beszámoltunk róla, a múlt heti hatalmas hóvihar, amely az Egyesült ÁLlamok keleti partvidékén söpört végig, és mintegy ötezer járat törlését vagy késését okozta, egy időre teljesen megbénította JFK forgalmát, olyan érdekes mozzanatokkal, mint a Singapore Airlines óriás utasszállítójának kényszerű leszállása Kennedy helyett az onnan 130 kilométerre lévő, az A380-asok fogadására egyáltalán nem felkészült Stewart International repülőtéren, ahol amúgy leginkább 737-esek és 320-asok szoktak megfordulni.

A Kennedy International életét tovább keserítette, hogy a repülőtér nemzetközi forgalmában kulcsfontosságú, 38 kapuval működő négyes termináljának alsó szintjét elöntötte a víz, a poggyászkiadás sem működött, a víz egy, az előző napokban feltehetően fagy miatt megsérült fővezetékből ömlött, ami egyébként a terminál tűzvédelmét szolgálja. A terminálon rekedt emberek egy része nem tudta türelmesen elviselni a várakozást, ezért szombat éjjel a rendőrség is meg kellett, hogy jelenjen a négyesen.

Az elöntött érkezési szint a négyesen

Ugyancsak ezen a napon nehezítette a reptér életét, hogy az American egyik, Cancunba induló 737-ese, 167 utassal a fedélzetén, hajtóműtűz miatt volt kénytelen visszafordulni Kennedyre, az egyhajtóműves leszállás eseménymentesen zajlott. A JFK azonban még ma is messze van még a normalitástól, vasárnap óta a kitérő reptereken leszállt rengeteg gép fogadása és kiszolgálása okoz gondokat.

A másik földi ütközés péntek éjszaka Torontóban történt, az eseményben részes 737-esek egyikét, egy Sunwing gépét üresen tolták ki az egyik állóhelyről, miközben a Cancun felől érkezett Westjet 737-essel ütközött, amely 168 utassal és ötfőnyi személyzettel a fedélzeten még a gurulóúton tartott az állóhely felé. Ezúttal is az egyik gép farokrésze találkozott a másik szárnyával, de első pillanatra a következmények komolyan tűntek, mert mind a farokkúphoz épített segédhajtómű, APU, mind a másik gép szárnyvége kigyulladt. A Westjet utasai vészkiürítéssel távoztak a gépből, személyi sérülés nélkül, viszont a tüzet gyorsan elfojtó reptéri tűzoltók egyike kórházi ápolásra szorult.

Az AA 737-es az egyhajtóműves leszállás után

Portálunk repülésbiztonsági szakértője, Háy György is megerősítette: a mai légiközlekedésben a kisebb-nagyobb földi incidensek, balesetek jóval sűrűbben fordulnak elő, mint a légiek, például azért, mert a légiütközések elkerülésére igen fejlett, számítógéppel támogatott rendszerek működnek mind a repülőgépeken (TCAS), mind az irányító szolgálatoknál. A földi mozgásoknak az ilyesfajta digitális védelme még csak mostanság alakul.

Ráadásul a gépek személyzete az ilyen típusú balesetek bekövetkeztekor eléggé tehetetlen, hiszen a pilótafülkéből maximum a hajtóművekig lehet hátralátni. Igaz, a legmodernebb műszerfalakon már megjelenik a gépre kívül felszerelt külső kamerák képe is. Ezzel együtt kitoláskor például a földi kiszolgálók kell, hogy garantálják a gép biztonságát. A forgalom egyre nő, a repülőterek egyre zsúfoltabbak, jellemző baleset volt néhány éve, hogy 2011-ben épp a JFK-n egy A380-as szárnyvége akkor kapta el egy CRJ regionális utasszállító farokrészét, amikor az utóbbi „műsoron kívül” várakozásra kényszerült, hogy beállhasson egy utashídhoz.

A gépek mérete is egyre nagyobb, ezért is történhet több probléma velük a forgalmi előtereken. Érdekes egyébként, tehetjük hozzá, hogy a gyártók emiatt is különleges megoldásokra kényszerülnek, ilyen lesz a 777-es új, megnövelt fesztávolságú 8-as és 9-es sorozatának felhajtható szárnyvég-rendszere: amint erről portálunk is beszámolt, az FAA szigorú feltételekhez kötötte ennek alkalmazását, ezek között kiemelt helyen szerepel a földi mozgatás és mozgás biztonsága.

Még egy érdekesség: egy jeles katonai kötelék vezérgépének pilótája nyilatkozta valamikor, hogy miért veszélyesebb több gép földi mozgása, netán kötelékben történő gurulása a levegőben végrehajtott figuráknál: repülés közben három dimenzió áll a pilóta rendelkezésére az ütközés elkerülésére, a földön csak kettő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!