A szabály értelmében dugó, vagy torlódás estén a belső sávban autózóknak amennyire csak lehet balra, a külső sáv(ok)ban pedig amennyire csak lehet jobbra kell húzódniuk. Ilyenkor a leállósáv is igénybe vehető félrehúzódásra. A megoldás már Németországban, Csehországban, Szlovéniában és Svájcban is érvényben van. Az ottani  tapasztalatok szerint az így kialakított mentősávban haladó járművek (mentő, tűzoltó, rendőr, autópálya-kezelő) akár négy-öt perccel is korábban érhetnek a baleset színhelyére. A statisztikák szerint minden egyes megnyert perc mintegy tíz százalékkal növeli az sérültek életben maradási esélyeit, így jól látható, hogy mennyire fontos lehet egy ilyen sáv kialakítása. A januártól bevezetett osztrák szabályozás értelmében aki akadályozza a mentősáv kialakítását, vagy illetéktelenül használja, igen jelentős, akár 2000 euró büntetésre is számíthat. A lakosságot nagyszabású kampánnyal igyekeznek felkészíteni a mentősáv alkalmazására:

Hasonló szabályozásra idehaza egyenlőre nincs sok esély, pedig szükség lenne rá. Jól példázza ezt az alábbi videó, amin egy mentő próbál előrejutni az M0-áson egy dugó alkalmával: