Kiemelte: lezártak néhány finanszírozási kérdést és megvitatták egy olyan ország részvételének pénzügyi hatásait is a projektre, amely ország használja a kikötőt, ez Magyarország. A tárcavezető korábban többször is azt hangoztatta, hogy Szlovénia egyedül is képes megépíteni a második vágányt, de nem ellenzi más ország bevonását a projektbe, ha az hozzáadott értéket eredményez.

(fotó: Railway Pro)

A Koper–Divaca-saga az ihón

Újra elbukott a szlovén „vasútépítő” népszavazás
Koper–Divaca: lemondott a miniszterelnök
Koper–Divaca: kezdődhetnek a tárgyalások
Birkózás a koperi második vágány körül
Nem kérne Szlovénia a magyar vasútépítési segítségből
Zöld utat kapott a koperi kikötő vasútjának bővítése
Népszavazás a Koper–Divaca vasútvonal építéséről
Jelentős üzletektől eshet el a koperi kikötő

– Még nem zártuk ki az együttműködést Magyarországgal, de mi szabjuk a feltételeket a magyaroknak vagy bárki másnak – mondta Bratusek, aki szeretné ellenőrizni, hogy van-e más ország is, amely részt venne a beruházásban.

Budapest korábban jelezte, hogy kész anyagilag – akár 200 millió euróval – támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő. Bár a két kormány az elmúlt két évben tárgyalt az együttműködésről, a tárgyalások nem voltak nyilvánosak, ezért találgatásokra adtak okot. A szlovén sajtó azzal vádolta a szlovén kormányt, hogy túlzott előnyökhöz juttatja Magyarországot, és az akkori ellenzék is minden létező fórumon meg akarta akadályozni, hogy magyarok bővítsék a vasutat és a fontos tengeri teherkikötőt. Az ügyben két népszavazást is tartottak, de mindkettő érvénytelen lett.

A félreértések elkerülése miatt a szlovén kormány nemrég nyilvánosságra hozta a keretmegállapodást. Ebben a Miro Cerar volt miniszterelnök vezette kormány azt ígérte Magyarországnak, hogy megépíthet egy 650 méter hosszú viaduktot, földet bérelhet a kikötőben és magas hozamra tehet szert. Ellentétben a híresztelésekkel, miszerint Magyarország résztulajdonosává válna a koperi kikötőnek, valamint a magyar vasutak előnyben részesülne a második vágány használatakor. A dokumentum tartalmazta továbbá, hogy Magyarország tulajdonrészt kaphat a 2TDK nevű vállalatban, amelyet a kormány a projekt levezénylésére hozott létre, de ez a tulajdonrész nem lehet nagyobb a szlovéntól, a befektetett tőke megtérülése pedig nem haladhatja meg a 2,8 százalékot évente.

Sajtóhírek szerint a szlovén kormány az év végéig véglegesíti a döntését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!