A Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának következő fázisában, február 4-étől decemberig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között – a tavaly márciusában elkezdett vasútfejlesztés részeként. A vágányzári menetrendet több fázisra dolgozták ki, a február 4-én kezdődő ütem május 12-éig tart. A jövő év végéig 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon; a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, korszerű és akadálymentes állomások, peronok, P+R parkolók, új átjárók, buszfordulók és zajvédő fal is épül. A felújítás ideje alatt összesen hatvanhat busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz. Gödöllőről a pótlóbuszok mellett a H8-as HÉV sűrűbb közlekedéssel oldja meg az eljutást Budapestre, az Örs vezér teréig, a H9-es HÉV-vonalon pedig Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.

A tíz hónapos vágányzár idején a tervek szerint négy állomás és hozzávetőlegesen huszonkét kilométer nyíltvonali vonalszakaszt építenek át a vasúti hidakkal együtt. Az elvégzendő feladatok rendkívül feszített munkavégzést követelnek meg – a teendők elvégzésére a korszerű pályafelújító berendezések hatékony alkalmazása mellett is csak teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség. A vágányzár bevezetését a vonal terepviszonyai is indokolják, az építés kiszolgálása ugyanis a vasút melletti dombos területekről nem oldható meg.

Megállapítható az alábbiakból, hogy a tíz hónapos vonatmentes időszakra az érintettek – MÁV-csoport, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., Volánbusz, Magyar Közút, Budapesti Közlekedési Központ, Budapest Közút, Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. és a kivitelezők  – igyekeztek a lehető legkörültekintőbben felkészülni, és az adott feltételek között a lehető legtöbbet kihozni. Egy kérdésre egyelőre nem adunk alapos választ, jelesül: miért van szükség a teljes kizárásra? Hamarosan ezt is megtudhatják az ihóról.

Ezek után lássuk a Rákos–Hatvan vonalszakasz a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásának keretében megvalósuló fejlesztésének műszaki tartalmát:

  • ötvenkét kilométeren kétvágányú vasúti pályát építenek át Rákos és Hatvan állomások között. A felújítás utáni sebesség Rákos és Aszód között a terepviszonyok miatt 100–120, Aszód és Hatvan között 160 km/óra lesz. A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a harmadik vágány sebessége – a meglévő kettőhöz hasonlóan – 80 km/óra lesz.
  • Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódón és Turán új, széles peronokat, lifteket és gyalogos aluljárókat építenek. Különszintű gyalogos átkelési lehetőségként a bagi megállóhelyen új gyalogos felüljárót létesítenek, liftekkel megoldva az akadálymentesítést.
  • Akadémiaújtelep néven új megállóhelyet hoznak létre Rákos és Rákosliget között, az 508. utcánál. Az új megálló szintén gyalogos aluljárót, lifteket és P+R parkolót kap.
  • Máriabesnyő megállóhelyen is liftet építenek be a jelenleg is meglévő gyalogos aluljáró és a peron közé.
  • Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba, Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállóhelyen továbbra is szintbeli, de akadálymentes átvezetés marad.
  • Gödöllőn teljesen átépítik a H8-as HÉV végállomását is.

Bagon új gyalogos felüljáró épül (fotók: Vörös Attila)

A közúti kapcsolatok közül öt szintbeli átjáró helyett felüljáró épül:

  • Budapesten, a XVII. kerületi Cinkotai úton, valamint a Tarcsai út és a Czeglédi Mihály utca kereszteződésénél; Pécelen a Rákóczi utca és a Pesti út közötti új átvezetésnél, az eddigi Rét utcai sorompó helyett; Isaszegen, a város előtti (Pécel felőli) 3103. jelű út és vasút kereszteződésénél és Gödöllőn, a Köztársaság úton.
  • Felújítják a vonal valamennyi vasúti műtárgyát, valamint Budapesten a XVII. Bársonyvirág utcai gyalogos aluljárót; Gödöllőn a Szent-Györgyi Albert utcai közúti felüljárót az egyetemi bekötőúton; valamint Bagon a Dózsa György utcai közúti hidat.
  • Új, fénysorompóval biztosított szintbeli gyalogos átjárók létesülnek Rákosligeten; Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyen; Rákoscsaba megállóhelyen; Pécelen a Damjanich utcában és Gödöllőn az Esze Tamás utcában.
  • A fel nem sorolt meglévő közúti és gyalogos átkelőhelyek megmaradnak, de felújítják őket; az aluljáró-építésekkel egyidejűleg elbontják a Pécelen és Gödöllőn található régi állomási gyalogoshidakat.
  • Bagon és Aszódon új Volán-buszforduló létesül, hogy ezzel is javítsák az autóbuszos ráhordást. A vonal mentén már meglévő P+R parkolók megmaradnak; összesen 330 új P+R parkolóhelyet alakítanak ki Akadémia-Újtelepen, Rákoscsabán, Pécelen, Isaszegen, Bagon, Aszódon és Galgahévízen.

Új közúti felüljáró épül Gödöllőn

További állomásfejlesztések
  • Felújítják az állomásépületeket Pécelen, Isaszegen, Máriabesnyőn és Aszódon; Gödöllőn és Bagon pedig teljesen új épület épül.
  • Valamennyi állomáson és megállóhelyen új perontetőket és utastájékoztató berendezéseket létesítenek.
  • A kisebb forgalmú Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállónál csak esőbeálló épül.
  • A települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen huszonnyolc kilométeren – zajvédő falat húznak fel, Rákos és Hatvan állomás között pedig új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül.

Máriabesnyő hangulatos megállója

A pályafelújítást követő menetrendi fejlesztések
  • A 80a vonal átépítését követően zónázó menetrendet vezet be a MÁV-Start Gödöllő zónahatárral. Óránként két pár zónázó vonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között, valamint két pár személyvonat Budapest és Gödöllő között. A zónázó vonat Budapest-Keleti és Gödöllő állomások között nem áll meg.
  • Munkanap reggel páratlan irányban a személy- és a zónázóvonatok húsz–húsz percenként közlekednek 6:00 és 8:00 közötti érkezésekkel a Budapest-Keletibe.
  • Óránként közlekedik majd gyorsvonat Budapest-Keletiből Egerbe, versenyképes eljutási lehetőséget teremtve az utasoknak.
  • Az érintettek összehangolták a vonatok, a HÉV-járatok, a pótlóbuszok menetrendjét és a várható utazási igényekhez igazították a mennyiségüket. Változik a vonatmenetrend, pótlóbuszok közlekednek.

Az új menetrendben Gödöllő lesz a zónahatár

Változások a H8-as és a H9-es HÉV vonalon

Az Örs vezér tere és Kerepes között – a térségből érkező, a szokásosnál várhatóan több utas kiszolgálása érdekében – hétköznap csúcsidőben a megszokottnál kétszer sűrűbben, hét–nyolc percenként indulnak majd a HÉV-ek. Három helyett hatkocsis vonatok viszik az utasokat a H8-as vonalon hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben a legtöbb, valamint vasárnap 14 és 20 óra között minden szerelvény esetében. A Gödöllő és Budapest közötti út gyorsabbá tétele érdekében a hétköznap reggeli csúcsidőben egyes HÉV-ek gyorsított vonatként, Cinkota és Kerepes között ezek a gyorsjáratok nem érintik:

  • az Örs vezér tere felé Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, Kórház és Ilonatelep megállóhelyet;
  • Kerepes felé Ilonatelep, Kistarcsa, kórház és Zsófialiget megállóhelyet.

A gyorsított vonatok csak a reggeli csúcsidőben közlekednek. Gödöllőről reggel minden második vonat (félóránként) minden állomáson és megállóhelyen megálló személyvonatként közlekedik. A gyorsított vonatokhoz Kerepesen helyből induló, az Örs vezér tere felé közlekedő személyvonat csatlakozik.

A H9-es vonalon, a Csömör és Budapest közötti szakaszon utazóknak, hétköznap csúcsidőben Cinkota állomáson át kell majd szállniuk egy másik, Budapest, illetve Csömör felé tartó szerelvényre. A Csömör és Cinkota közötti vonalszakaszon Desiro motorvonat is közlekedik majd. Hétköznap csúcsidőn kívül, illetve hétvégén továbbra is a megszokott rend szerint, átszállás nélkül lehet utazni ezen a vonalon. Csömör és Kerepes között, munkanap napközben új betétjárat indul H9-es jelzéssel Kistarcsán át, ez a korábbiakhoz képest új utazási lehetőséget jelent mind a csömörieknek, mind a Kerepes felől utazóknak – többek között a kistarcsai kórházhoz vagy a bevásárlóközponthoz. Ezen az új viszonylaton is Desiro szerelvényekkel lehet utazni.

Hétvégén nem változik a H8-as és a H9-es HÉV menetrendje, mindkét vonalon a megszokott rend és követési időköz szerint járnak a vonatok. Vasárnap 14 és 20 óra között három helyett hatkocsis szerelvények közlekednek a H8-as vonalon.

A HÉV-ek menetrendjéről érdemes előzetesen a www.bkk.hu oldalon vagy a BKK FUTÁR alkalmazásban tájékozódni.

Desiro Kerepesről Csömörre, a legutóbbi próbamenet alkalmával

Változások a budapesti elővárosi forgalomban
  • Az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan állomások között közlekednek. A Keleti pályaudvar–Pécel viszonylaton óránként két pár, a reggeli csúcsidőszakban – hat és nyolc óra között – három pár vonat közlekedik. Az Aszód–Hatvan viszonylaton óránként egy-egy vonat közlekedik mindkét irányban.
  • Pécel és Aszód között S80-as és G80-as pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az S80-as jelzésű pótlóbuszok Pécel és Aszód között minden állomáson és megállóhelyen megállnak, míg a G80-as jelzésű járatok csak a Bag, Dózsa György út 8. alatti autóbusz-megállóhelyen állnak meg.
  • A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, ezek Gödöllőn, a H8-as HÉV vonalán a Szabadság tér és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A Szabadság tér megállóhelyen teszik lehetővé a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira. A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV vonalán a Gödöllő–Budapest, Örs vezér tere viszonylaton. Aszódot – a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt – a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást az Aszód és Hatvan állomások között közlekedő személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről a személyvonatokat helyettesítő pótlóbuszok biztosítják.
  • Munkanapokon, csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.
  • A személyvonatokat pótló autóbuszoknál forgalomtechnikai okból több településen jelentősen módosulnak a megállási helyek. Isaszegen a vasútállomást nem érintve, a főútvonalon kijelölt autóbusz-megállóban állnak meg a buszok. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8-as HÉV- és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető. Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás megoldott, továbbá az autóbusz állomáson is lesz lehetőség vasúti jegy- és bérletvásárlásra. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-Start mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok. A MÁV-HÉV járataira pedig a HÉV-végállomáson és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen a jegy- és bérletvásárlás a BKK automatáiból is biztosított.
  • Munkanapokon reggel gyorsított HÉV vonatok közlekednek Gödöllőtől Örs vezér teréig a HÉV vonalán, amelyek Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, valamint Ilonatelep megállóhelyeken nem állnak meg. A kimaradó megállóhelyek változatlan kiszolgálása, illetve a megnövekedő utazási igények miatt betétjárat közlekedik Örs vezér tere és Kerepes között a reggeli és délutáni csúcsidőben.
  • A hét első munkanapját megelőző napokon 14 és 20 óra között Gödöllő és Örs vezér tere között három- helyett hatkocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a H8-as HÉV vonalon a tervek szerint Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.

Flirt-találkozó Bagon

Változások a távolsági forgalomban
  • A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni intercity-járatok helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek. Az IC-k és pótlóbuszaik pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe.
  • Hatvanból Budapestre 6:05-kor és 7:15-kor, továbbá a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes megállóból Hatvanig 19:40-kor IC-pótlóbuszok is közlekednek a közvetlen és gyorsabb eljutás érdekében az M3-as autópályán. Erre a három pótlóbuszra a menetjegy, illetve a bérlet mellé is kell pótjegyet váltani, továbbá érvényesek a Budapest-bérletek és a csatlakozó jegyek, bérletek is.
  • A sátoraljaújhelyi sebes és egri gyorsvonatok csak a Hatvan–Sátoraljaújhely és a Hatvan–Eger viszonylatokon közlekednek változatlan menetrend szerint; a miskolci gyors- és a füzesabonyi személyvonatoknak sem változik a menetrendje a Hatvan–Miskolc és a Hatvan–Füzesabony viszonylatokon. A gyors- és sebesvonatok teljes útvonalon gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe.
  • A kör-IC-k csak a Budapest-Keleti pályaudvar–Nyíregyháza, illetve a Nyíregyháza–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatokon közlekednek.
  • A vonatpótlás ideje alatt összesen 66 pótlóbusz áll rendelkezésre. A miskolci IC-vonatpótlókban csúcsidőben négy–hét, peremidőszakokban három–öt, pénteken és vasárnap hat–nyolc autóbusz közlekedik. A sátoraljaújhelyi sebesvonatot pótló buszjáratokban csúcsidőben négy–hét, a peremidőszakokban kettő–négy, pénteken és vasárnap öt–hét busz szállítja az utasokat. Az egri gyorsvonat helyett csúcsidőben négy–hét, a peremidőszakokban kettő–négy, pénteken és vasárnap öt–hét pótlóbusz, a gödöllői személyvonat helyett két–három pótlóbusz közlekedik.
  • A vonatpótló autóbuszok menetrendje pár perc tartalék menetidőt tartalmaz, a vonatból pótlóbuszra, illetve buszról vonatra átlagosan tíz–tizenkét perc átszállási idő áll rendelkezésre. Vonatok késése esetén öt–tíz perc várakozási idővel kell számolni.

Egyéb forgalmi változások

A hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-étől március 31-éig az Aszód–Balassagyarmat vonalon csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-jétől május 12-éig Aszód és Galgamácsa állomások között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-Start naponta öt pár vonatnál – vácrátóti útvonal-hosszabbítással, alternatív kerülő-útirányos csatlakozásokkal – teszi lehetővé az eljutást a Galgamácsa–Vácrátót–Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve a Galgamácsa–Vácrátót–Vác–Nyugati pályaudvar útirányon. Vácrátót és Galgamácsa állomások között a vonatok nem állnak meg. Az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többletmenetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatók.

Visszatérnek az ablakos vonatok a 77-es vonalra – igaz, minden bizonnyal csak Bézék és nem ilyen szép gyorsvonati szerelvény

Jegyváltás, információszolgálat

A pótlóbuszokra a pénztárakban, online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is lehet jegyet vásárolni. A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, a buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség. A pótlásban távolsági kialakítású autóbuszok vesznek részt, melyeken kerekesszék csak összecsukott állapotban szállítható, kerékpárszállítás pedig nem biztosítható. A vasúti jegyek és bérletek a helyközi autóbuszjáratokra nem érvényesek.

Az átépítés alatt az aszódi állomáson a vasúti pénztár konténerben üzemel majd. Az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében a pénztáron kívül egy kisebb váróterem és mosdó is az utasok rendelkezésére áll. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-Start mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok.

A vonatpótló autóbuszokról átszálló utasok hangos utastájékoztatás segítségével, illetve a jegyvizsgálótól, vagy az állomási személyzettől kaphatnak felvilágosítást a vonatpótló autóbuszok indulási helyéről.

A budapesti Keleti pályaudvaron, a hatvani és az egri állomáson, valamint a miskolci Tiszai pályaudvaron már a pótlást megelőzően, továbbá annak első hétében napközben diákmunkások és hoszteszek szóban és szórólapok segítségével tájékoztatják majd az utasokat. Azokon a településeken élőknek, ahol a pótlóbusz megállóhelynél nem lehetséges a jegy- vagy bérletvásárlás, érdemes a vasúti bérletet már a lejárat előtt, az útjukba eső vasútállomáson megvásárolni.

Közúti változások

A közlekedőknek az országos közúthálózattal kapcsolatosan érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális forgalmi helyzetről, illetve az út- és látási viszonyokról. Ezt megtehetik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu oldalon.

Különösen a reggeli órákban az órás forgalomnagyság Budapest irányába elérte az eltűrhető értéket, mert az M3-as autópálya bevezető szakaszán tavaly átlagosan két-három százalékkal nőtt a forgalom; a csúcsidőszakokban ugyanakkor ennél nagyobb mértékben növekedett a járművek száma. Emiatt a forgalom lelassul még akkor is, ha nincs rendkívüli esemény. Várható, hogy a vonatközlekedés hiánya miatt többen ülnek autóba és a forgalom tovább növekszik az M3-as autópályán, a 3-as főúton és az M31–M0–M3 útvonalon is. Hatvanban a reggeli és esti csúcsban eddig is nehezebb volt az átjutás a városon, illetve egyes csomópontokon. A megnövekedő autóbusz-forgalom miatt várhatóan még hosszabb lesz az átjutási idő.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden szükséges üzemeltetési és fenntartási munkát úgy ütemez, hogy azok a reggeli és délutáni csúcsidőszakokat ne érintsék, a pénteki napokra pedig nem terveznek beavatkozásokat. Vagyis hétköznaponként hétfőtől csütörtökig, reggel kilenc és délután 16 óra között végeznek előre ütemezett munkákat, ezt csak azonnali, havaria jellegű beavatkozások írhatják felül.

Gyorsvonat robog a 80a-n Gödöllő és Aszód között

Pótlóbuszok és parkolás a Keletinél

A Keleti pályaudvar melletti, Thököly út felőli parkolóban nem lesz korlátozás, a pótlóbuszok a Verseny utcában állnak meg. A Verseny utcában, a Thököly út és a Jobbágy utca között mindkét oldalon tilos lesz a parkolás. Az itt parkoló járműveket a pótlóbuszok akadálytalan közlekedésének biztosítása érdekében elszállítják. A Verseny utca további szakaszán, a Jobbágy utcában és a Murányi utcában a parkolás nem lesz korlátozva.

A generálinfók mellett egyéni, de annál gyakrabban ismételt kérdések is felmerülnek. Érdemes böngészni a MÁV Csoport honlapját, ahol több tucat, ilyen típusú kérdésre lehet választ kapni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!