A kínai kormány teljesen megnyitotta a határokat június 25-én a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Egyezmény (TIR) szerinti nemzetközi közúti teherszállítás előtt – jelenti a Nemzetközi Közúti Szállítási Unió (IRU). A TIR egy globálisan alkalmazható nemzetközi vámtranzit- és garanciarendszer, mely lehetővé teszi, hogy az árukat a származási országból tranzitországokon keresztül lezárt rakterű járművekkel szállítsák a célországba. Ezt alkalmazva a szállítmányt az utazás alatt nem kell ellenőrizni vagy kivenni. A raktereket a vámhatóságok többoldalú, kölcsönösen elismert rendszer alapján ellenőrzik.

A próbafuvarok kedvező eredményeit követően Kína és Európa közötti közvetlen kamionszállítmányokat tervez elindítani az Alblas (fotó: IRU)

A rendszert már számos ország használja, Kína eddig azonban nem vette át teljesen. Június 25-ével ez megváltozott: ezerkétszáz határpontot nyitott meg. Kína először 2018 májusában indította el a rendszert. Az IRU szerint a Kína és az úgynevezett Egy Övezet, Egy Út (BRI)-országok közötti nemzetközi fuvarozás rekordméreteket ölt, egy negyedik logisztikai útvonalként versenyre kelve a már meglévő tengeri, légi és vasúti árufuvarozással. Az iparág becslései szerint a közúti árufuvarozás ráadásul öt-tízszer olcsóbb a léginél, és közel olyan gyors, a vasútinál pedig még gyorsabb is: a Kínából Európába tartó TIR-fuvarozás legalább tíz nappal lerövidítheti a szállítási időt a vasúthoz képest.

Az azonban továbbra is vitatott, hogy a közúti szállítás tényleg gyorsabb-e, mint a vasúti. Tavaly novemberben az Alblas Int. Transport szervezett egy közúti fuvart, ami rekordidő alatt zajlott le: a Kínából, a kínai-kazah határnál található Korgaszból induló teherautó tizenhárom nap alatt ért el a lengyelországi Słubicébe. A fuvarozó cég BTW a kelet-kínai Hszianból induló kamionja pedig tizenöt nap alatt jutott el a németországi Mannheimbe. Az Alblas idén februárban kipróbálta a keleti irányú fuvart is ugyanezen az útvonalon: a Párizsból induló teherautó sikeresen eljutott a nyugat-kínai Ürümcsibe. A szállítási időt nem adták meg, azonban a vállalat elégedett volt az út tempójával. A több mint nyolcezer kilométeres fuvart egyetlen sofőr tudta le. Az Alblas még az éven el is akarja indítani az állandó fuvarokat a két kontinens között – jelenti a Railfreight.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!