A FedEx Express, a világ legnagyobb légi szállítócége és az olasz–francia repülőgépgyártó, az ATR ötven gépre szóló szerződést írt alá, és ezzel gyakorlatilag megszületett egy új típus, legalábbis új típusverzió: az eleve teherszállítónak készülő kéthajtóműves légcsavaros-gázturbinás F, Freighter változat. A rendelés harminc gép vásárlását tartalmazza, plusz húsz példányra szóló opciós lekötéssel.

Az ATR napjaink legsikeresebb regionális lgt-utasszállítójaként ismert, a világ minden táján ismerik és szívesen használják rövid távokon, két verzióban, a kisebb 42-esként és a népszerűbb, hosszabb törzsű 72-es változatban, utóbbiból már közelíti a gyártási darabszám az ezret. A jó ideje tartó siker titka: gazdaságosan üzemeltethető, és más lgt-utasszállítókhoz képest kényelmesebb, szélesebb a kabinja. A gépek Toulouse-ban készülnek, az Airbus ötven százalékban a cég tulajdonosa, és egyben kiváló technológiai-gazdasági hátteret nyújt a légcsavaros gépek gyártójának.

Az F-változat: nagy elülső ajtó, ablakok nélküli törzs (fotók: ATR)

Az ATR-ek sorozatgyártása a nyolcvanas években kezdődött, azóta többször és alaposan modernizálták a típusokat. Az öregebb példányokat, amelyeket már kivontak az utasforgalomból, szívesen használják kisebb cargo-társaságok, illetve a nagyobb cégekhez kötődő ráhordók, amelyek a kisebb településekről a kevesebb árumennyiséget a nagy csomópontokba viszik, hogy aztán a rakomány a szélestörzsű teherszállítókon induljon hosszabb távokra. Ezek tehát átépített gépek, amelyek például a svájci IPR cégnél készültek, és amelyek törzsére egy elülső nagy teherajtót szereltek, de az úgynevezett bulk-loaded példányokat csak kézi rakodású, illetve tömegáru-szállítására használhatták.

A mostani, eleve teherszállító ATR-ek ennél többet tudnak majd: az elülső nagy teherajtó mellé hátul is kapnak egy felfelé nyíló másikat, megerősített padlózat várja a rakományt, ami lehet öt nagyobb vagy kilenc kisebb paletta, de ami igazán komoly változás: hét LD3-as konténer, ami a rakodást gyorsabbá és egyszerűbbé teszi. A tehertér 74,6 köbméteres, gyári adatok egyelőre nem jelentek meg a gép kapacitásáról, hatótávolságáról, de azt a cargofacts portál megírta, hogy az utasszállító 72-600-as maximális terheléssel több, mint 1500 kilométert repülhet, az eddigi átépített változatok nyolc és fél tonnányi rakománnyal szállhatnak fel.

Egy tehergéppé átépített utasszállító

A FedEx saját flottájában eddig nem szerepelt légcsavaros gép, viszont a ráhordó cégek huszonegy 72-est és huszonhat 42-est használnak a nagy átrakóközpontok kiszolgálására. Az új teherszállító ATR-ek a tervek szerint 2020-tól állnak szolgálatba.

A cargo-ATR történetével talán távolabbi összefüggésben, de ott rémlik egy nemrég zárult vita is a gyártó és a felerészben tulajdonos óriáscég, az Airbus között, amelynek ellenállásán, legalábbis egyelőre, megbukott a korábbi terv, hogy az ATR-eknek épüljön egy nagyobb, esetleg teljesen újra tervezett változata, amely gazdaságos versenytársként jelentkezne a 90–100 személyes gépek piacán: valamivel lassabb, de sokkal olcsóbban üzemeltethető típusként a rövid vonalakon.

Népszerű típus, tele a Toulouse-i gyártósor

Nos ez az, amit végül a többségi tulajdonos elvetett, miközben a mostanság csak sugárhajtású regionális utasszállítókat építő brazil Embraer, amely szintén piacvezető a maga kategóriájában, hírek szerint éppenséggel fontolgatja egy ilyen lgt-típus fejlesztését. Az ATR vezetői pedig talán úgy gondolták, ha az általuk megálmodott új, nagyobb géppel nem is, de a Freighter-változattal mégiscsak frissíthetik a kínálatot, bővíthetik a maguk piacát, növelhetik az eladásaikat. (És ezek szerint ebbe már belement az Airbus...)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!