Egyharmadával csökkent a fővárosban az MAN csuklós trolik száma: a tizenöt járműből ötöt – 351, 353, 354, 355, 360 – végleg leállított a BKV. Ezeknek a vázszerkezete már annyira leromlott, hogy nem érdemes, nem lehet gazdaságosan megjavítani. Ugyanakkor dőreség lenne azt gondolni, hogy, legalább a maradék tíz működőképes: jelenleg csak a 361-es és a 363-as MAN-re lehet azt mondani, hogy rendben van. Négyet – 350, 357, 362, 364 – éppen javítanak, a maradék négy – 352, 356, 358, 359 – pedig... Valami van velük.

Bohus Dávid kollégánk mind az öt trolit lefotózta még „éltében.” Nézze meg! A képre kattintva galéria nyílik

Az 1993-ban és 1994-ben gyártott Gräf&Stift gyártmányú NGE152 M17-es és M18-es típusú, háromtengelyes, csuklós trolibuszokat 2011-ben vásárolta a németországi Eberswaldéból. Akkor két dolgot hangsúlyozott a BKV a beszerzéssel kapcsolatban:

  • a használt trolik ára kevesebb, mint egy öreg trolibusz felújításának forrásigénye,
  • a mostani járművek beszerzése nem az új járművek szükséges beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti.

Arra is büszkék voltak a BKV-nál, hogy az MAN energiafogyasztása hetvenöt százaléka az egyébként szóló, szovjet gyártmányú ZIU trolibusznak, utasférőhelyre nézve még kedvezőbb az érték, gyakorlatilag feleannyit fogyasztottak. Azzal is elégedettek lehettek a közlekedési vállalatnál, hogy a trolibusz saját magához viszonyított visszatáplálási értéke huszonegy százalék. Végül a legfontosabb, laikusoknak is érthető rezsicsökkentési adat a következő: „az MAN trolik üzembe állításával körülbelül évente 700 000 kWh takarítható meg, ami megfelel mintegy 150–200 négy fős család éves energiafogyasztásának.”

Persze ehhez az elméleti megtakarításhoz az is kellene, hogy közlekedjenek ezek a járművek. És hát azóta vannak még korszerűbb trolik is Budapesten...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!