Húsz szóló és húsz csuklós beszerzésére írt ki tendert a BKV, ha minden gördülékenyen megy, ezek a buszok akár már az év végén forgalomba is állhatnak. Az opcionális mennyiség mindkét esetben nyolcvan busz, így 2023-ig összesen kétszáz új jármű érkezhet a fővárosba.

A kiírások alapján műszaki szempontból teljesíthetetlen elvárásai egyáltalán nincsenek a BKV-nak; a buszoknak száz százalékban alacsonypadlósnak kell lenniük (ezzel mondjuk a hazai cégek ki is estek), illetve a hagyományos dízel meghajtás az elvárt. Utóbbi esetén talán sokan felszisszennek, de nekik nem árt tudniuk, hogy Budapesten közlekedő alternatív meghajtású (CNG, hibrid, elektromos) buszokkal jóval több a probléma, a hagyományos dízel buszok olcsóbban üzemeltethetők és sokkal megbízhatóbbak, így a jelenlegi anyagi helyzetben ez tűnik a legjobb megoldásnak.

Utoljára török gyártású Mercedeseket vett nagyobb mennyiéségben a BKV - vajon idén is ők lesznek a befutók? (fotó: Ács Attila)

A kétszáz darabos mennyiség első blikkre jól hangzik, de ha figyelembe vesszük, hogy a tervek szerint ez négy év alatt lesz lehívva, és simán előfordulhat, hogy ezzel a buszbeszerzés megint le lesz tudva egy időre, akkor mindjárt nem túl rózsás a kép. Ez gyakorlatilag a maradék Ikarusok illetve a legrosszabb állapotú, húsz év körüli használtan beszerzett buszok kivonására lesz elegendő.

Utoljára egyébként tavaly vett új buszt a BKV: tíz Modulo M168D-t. Többször is írtunk róla, hogy a gyakorlatilag prototípusnak számító buszokkal nagyon sok a probléma, a gyártó pedig csődbe ment. Sajnos nem lehet sikertörténetnek nevezi az utóbbi években beszerzett többi típus eddigi szereplését sem: a szóló Modulókkal minőségi problémák vannak, drágán és késve készültek el, az elektromos Modulóknak botrányos a rendelkezésre állásuk, egy Karsan leégett, a Conectóknál pedig vázproblémák léptek fel, igaz ezeket legalább garanciában javítja a Mercedes.

Nem sokkal jobb a helyzet használt fronton sem: mint arról beszámoltunk, a hibridek negyede két év alatt még egyszer sem szállított utast, de a Van Hool newAg300-asok is körülbelül egy éve állnak már a budapesti VJSZ udvarán, és már bizonyos, hogy ez az év sem múlik el busztűz nélkül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!