Egyszerűen körbehaladni nem lehet olyan komplikált! És mégis, a berlini S-Bahnnak a gyűrűvonal („Hundekopf″, azaz kutyafej) hordozza a legnagyobb üzemeltetési kihívásokat. Ezzel együtt ez a legpontatlanabb vonal, az utasok nagy sajnálatára. A probléma már évek óta ismert, de csak most jutott el oda az üzemeltető és a pályavasút is, hogy lépjen az ügyben. A „Ringbahn PLUS Berlin″-nevű koncepció talán elvezet ahhoz, hogy a vonatok többé-kevésbé menetrend szerint közlekednek majd. Peter Buchner, az S-Bahn Berlin GmbH főnöke pénteken máris örömhírrel szolgálhatott: a forgalmi zavarok 2019-ig megfeleződnek, akkor már csak évente kétszáz ilyen eset várható.

A gyűrűn nincsen lehetőség a menetrend korrigálására, ahogy ez egy lineáris járaton történik: a vonatoknak egy kört kereken egy óra alatt kell teljesíteniük. Amennyiben kicsit is lazul a menetrend, az rögtön tízperces késést kell, hogy jelentsen, az alapütem és a menetrend bonyolult és finom összefüggései miatt.

Westkreuz, azaz nyugati kereszt: az állomásnak szemléletes, a hálózat jellegzetességeit bemutató neve van. A gyűrűvonal itt az emeleten fut (fotók: dpa)

Más vonalakon a késések könnyebben korrigálhatók a vonatok menetrendtől eltérő, korábbi visszafordításával. Mindez a gyűrűn nem lehetséges, hiszen itt mindkét irány kiegyenlítettségére, pontosságára tekintettel kell lenni, irányonként tizennyolc vonat közlekedtetésével. Az üzemeltető jelenleg további menetirányítói munkakörök kialakításával próbál úrrá lenni a helyzeten: minden irányra egy-egy külön menetirányító jutna. Buchner arról is beszélt, hogy ebben az évben további húsz vonatvezetőt szeretnének munkába állítani, így rugalmasabban tudnának reagálni az esetleges munkaerő-kiesésekre.

Az olyan üzemzavarok esetére, amelyek biztonsági kockázatot nem hordoznak magukban, mobil pályaszolgálatot szeretnének kialakítani, amely a gyűrűn bárhol gyorsan és eredményesen tudja a keletkező hibákat elhárítani.

Az elmúlt évben a felmerült hibák 52,7 százalékában maga az S-Bahn volt a ludas, 32,1 százalék rendőrségi, vagy tűzoltósági bevetésekre vezethető vissza, de ide számítanak a vágányokra került idegen tárgyak is. Ami érdekes: 15,2 százalékos volt a pályavasút érintettsége, aminek az S-Bahn évente a pályahasználatért és a megállási díjak fejében 245 millió eurót fizet.

Westkreuz egy másik szemszögből, a képen látható motorvonatok még a kilencvenes években is üzemben voltak

2019-ig négymillió eurót fektetnek be a váltók és a jelzőberendezések felújításába. Több mint száz váltót a jelenleg legmagasabb technológiai színvonalra kell hozni, valamint az összesen 676 váltó mindegyikébe beépítenek egy úgynevezett „lázmérőt″, amely a váltómotor igénybevételét méri. Amennyiben az átállításkor a motor igénybevétele az átlagtól eltérő emelkedést mutat, azt a közelgő üzemképtelenség jeleként értékelik, és rögtön megkezdik a javítást.

Amennyiben a felújítási program eredményes lesz, annak nemcsak az utasok fognak örülni. A városvezetés ugyanis a késések miatt a szubvenció egy részét visszatartja: 2016-ban 5 millió 400 ezer eurót, egy évvel korábban sokkal többet, 12 millió 400 ezret nem fizetett meg.

Attól továbbra sem kell tartani, hogy a vonatok másodpercnyi pontossággal fognak közlekedni: a pontosság relatív, lényeg, hogy három és fél percnél ne késsenek többet. Tavaly az összhálózati pontosság 94,2 százalékos volt, a gyűrűn csak 92,05. A tartománnyal kötött szerződésben az üzemeltető viszont legalább 96 százalékos pontosságot vállalt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!