A csomag számos olyan programot tartalmaz, melyek segítséget nyújthatnak a vasúti ágazatnak az utasmennyiség és az áruszállítás drasztikus visszaesését követő helyreállításához. A terv egy jelentős, modern, átdolgozott, hosszútávú uniós költségvetést vázol fel, melyet már az EU Új generáció programja sarkalt – vagyis egy olyan ideiglenes eszköz, melynek célja a világjárvány által okozott azonnali gazdasági és társadalmi károk sürgős és gyors helyreállítása, egy jobb jövőre készülve. A javaslat elfogadásához mind a 27 EU-tagállam jóváhagyása szükséges.

Az Európai Bizottság lehetőséget lát arra, hogy a járványt ugródeszkának használja egy digitálisan jobban összpontosított és gazdaságilag barátságosabb gazdaság kialakításához, melyből a vasút is profitálhat. A nyilatkozat szerint az Európai Bizottság az uniós költségvetés teljes potenciáljának kiaknázását javasolja a megélhetés védelmében, az egységes piac helyrehozása, valamint a tartós és virágzó fellendülés érdekében. A 750 milliárd eurós (bő 260 ezer milliárd – 260 billió – forintos) EU Új generáció csomag a 2021–2027 közötti hosszútávú uniós költségvetés tervezett megerősítésével együtt 1850 milliárd euróra (közel 650 billió forintra) növeli az EU teljes pénzügyi erőforrását.

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen szerint a helyreállítási terv az előttünk álló hatalmas kihívást egy olyan lehetőséggé változtatja, mely nemcsak a fellendülést támogatja, hanem a jövőbe is fektet: az Európai zöld megállapodás és a digitalizáció elősegíti a munkahelyek létrehozását és a növekedést, valamint javítja az európai társadalmak ellenálló-képességét és a környezet egészségét. Eljött az idő Európának: meg kell felelni a kihívásoknak, amelyre az EU Új generáció ambiciózus válasz.

A zöldebb közlekedés támogató egyik gigaprojekt az Észtországot és Lengyelországot nagysebességű vasúttal összekötni tervezett Rail Baltica (forrás: Wikipedia)

Az EU Új generációból érkező finanszírozást a megújított hosszútávú uniós költségvetési programokon keresztül osztják majd szét, ideértve az Európai zöld megállapodást is. Ez, valamint a környezetbarátabb szállítást és logisztikát lehetővé tevő egyéb olyan kezdeményezések, mint az elektromos járművek további térnyeréséhez szükséges egymillió töltőhely létrehozása, lendületet fog adni a vasúti utazásoknak és a tisztább mobilitásnak városi és regionális szinten is. A zöld és digitális Európa felé való áttérés részeként az Európai Bizottság a tiszta közlekedést egy olyan ágazatként értelmezi, mely nagyszabású beruházásokat, megújuló energiákat, tiszta hidrogénes megoldásokat, fenntartható élelmiszereket és intelligens körforgásos gazdaságot igényel. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a vasút a közlekedés kibocsátásának mindössze fél százalékáért felelt 2017-ben, míg a közút 71,7, a repülés 13,9, a hajózás pedig 13,3 százalékért.

A vasút közvetlenül további másfél milliárd euróhoz (bő 520 milliárd forinthoz) jut majd az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) is, amely elősegíti a nagy teljesítményű közlekedési infrastruktúra megteremtését a határokon átnyúló összeköttetések megkönnyítése érdekében. Ennek egyik példája az Észtországot, Lettországot, Litvániát és Lengyelországot összekötni tervezett Rail Baltica nagysebességű vasúthálózat létrehozása. A vasúti ágazat profitálhat a megállapodás alapján szintén prioritást élvező 5G-hálózatok gyors terjedéséből is, valamint az erősebb ipari és technológiai jelenlétből az olyan stratégiai ágazatokban, mint például a mesterséges intelligencia, a kiberbiztonság, a szuperszámítógépek és a felhő-szolgáltatások.

A vállalkozások Európa-szerte megvalósuló helyreállítása érdekében az Európai Bizottság létrehozta az úgynevezett Rövidtávú Európai Munkanélküliségi Viszontbiztosítási Rendszert (Sure), amely a dolgozóknak és a vállalkozásoknak összesen százmilliárd eurót (35 billió forintot) fog nyújtani – jelenti az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!