Európának nincsen szüksége még egy légitársaságra. Tulajdonképpen ahány van, az is sok. Ez a sajnálatos tény meg is látszik az üzleti eredményeken. Egyes LCC-ken kívül nem igazán nyereséges senki.

Hogy a magyarok úgy érzik, szükség lenne egy Malév-utódra, teljesen érthető de ez sem változtat azon, hogy egy új cég megjelenése a piacon igencsak kétséges beruházás. Legalábbis ha a hagyományos Malév-keretekben gondolkodik az ember.

Ha sikerül ebből kilépni és megtalálni azokat a viszonylatokat, ahol van kielégítetlen igény, ha sikerül olyan költségstruktúrát kialakítani, ami lehetővé teszi, hogy gazdaságosan működjön a cég ott, ahol a többi hagyományos légitársaság nem tud gazdaságos lenni, akkor van remény a sikerre. Amit mindenképpen el kell kerülni, az a politikai dimenzió.

Egy új magyar légitársaság megteremtése a választások évében, vagy a megelőző évben, rendkívül vonzó dolog, és pénzt pumpálni ilyesmibe sokféleképpen lehetséges, még akár „fantáziadús” módszerekkel is... mire a turpisság kiderül, a dolog már megszolgálta politikai céljait, és akkor bármi megtörténhet.

Pár éve az Air France a csőd szélén állt, és mélyreható változtatásokra lett volna szükség – amit nem hajthattak végre, mert közeledett az elnökválasztás. Politikai ihletésű légitársaságnak nincsen jövője, igaz, sok sok pénzzel egy időre lehet nemzeti büszkeséget vásárolni. Egy időre.

Egy jó, innovatív üzleti tervvel, mely a politikát kizárja a képből, sokkal töbre lehet menni. Reméljük a Sólyom (vagy bárminek is hívják majd) ez utóbbi lesz.