A méteres nyomközű villamos szerelvényt a hazai gyártó altenrheini üzemében leplezték le hivatalosan a napokban. A Rhätische Bahn (RhB) még 2016 júniusában rendelt huszonhét négykocsis vonatot a Stadlertől 285 millió svájci frankért, vagyis majdnem pontosan nyolcvanmilliárd forintért. A megállapodás opcionálisan további húsz szerelvény vásárlását is lehetővé teszi. Ezzel részben élt is a vasúttársaság: 2016 novemberében kilenc vonatot hívtak le 67,9 millió frank (18,9 milliárd forint) értékben. Az eddig 361 millió svájci frankot (körülbelül százmilliárd forintot) kitevő beruházás a vasúttársaság valaha volt legnagyobb járművásárlása. A projekt finanszírozásához az RhB kilenc és tizenöt év lejáratú részvényeket bocsátott ki százmillió svájci frank (27,8 milliárd forint) értékben – írja az International Railway Journal.

Az RhB első Capricorn-szerelvényét a napokban mutatták be a Stadler altenrheini üzemében (fotók: Toma Bačić, Railway Gazette)

A Stadlernél eredetileg Flügel fantázianevű jármű a Capricorn elnevezést az alpesi kőszáli kecske rétoromán nevéről kapta (a kifejezés angolul a Bak csillagjegyet is jelenti), a Svájcban gyakori állat Graubünden kanton címérben is megjelenik. Az első szerelvények várhatóan már az év végén forgalomba állhatnak a Landquart–Davos–Filisur útvonalon. A flotta gyarapodásával 2021-től csatoltan fognak közlekedni, a motorvonatpárok Landquart felől Klostersnél szétválnak, az egyik Davos, a másik pedig az 1928-ban és 1948-ban is téli olimpiát rendező Sankt Moritz felé fog majd menni. A vonatokat a tervek szerint 2022-ig át is veheti a vasúttársaság. A Capricornokat Surselva és Unterschnitt térségében is be fogja majd vetni az RhB – a vasúttársaságról és látványos, hegyi vasúthálózatáról ide kattintva lehet részletesebben olvasni.

A négyrészes szerelvényeken 165 utas találhat ülőhelyet, harmincöten első osztályon. A felvételen a másodosztályú rész látható

A tizenegy kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramot használó motorvonatok százhúsz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képesek, legnagyobb teljesítményük ezernégyszáz, állandó teljesítményük ezer kilowatt. A lassítást légfékek végzik – az RhB régebbi szerelvényein vákuumos vagy kettős fékrendszer található. A szerelvények két végén található automatikus ütköző- és vonókészülékeknek köszönhetően csatoltan is közlekedhetnek, így a Landquart és Kloster közötti egyvágányú szakaszon anélkül valósíthat meg az RhB harmincperces követést, hogy a vasúti pályát kellene kétvágányúvá átépíteni. A 76,4 méter hosszú, 2,67 méter széles vonatok százhatvanöt utasnak kínálnak ülőhelyet, közülük harmincötnek első osztályon. A Capricornok négy részéből három ajtóinál alacsonypadlós belépést alakítottak ki. A jármű eleget tesz a Svájcban érvényes akadálymentesítési előírásoknak: külön hely áll a kerekesszékkel élők számára, a két WC közül az egyik akadálymentesített, a feliratok pedig Braille-írással is fel vannak tüntetve. Természetesen a kerékpárok, sílécek, más egyéb sportfelszerelések, babakocsik és nagyobb csomagok számára is elkülönítettek helyeket. A svájci hegyek panorámájának élvezése érdekében az ablakok lehúzhatók, továbbá az utastájékoztató rendszer kijelzőin még a mozdonyvezető szemszögéből is látható a táj. Az üléseknél hálózati csatlakozókat is igénybe lehet venni.

A Rhätische Bahn 2007-ben indította el többlépcsős flottamegújítási programját, a Capricornok érkezése ennek egyik állomása – jelenti a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!