A cseh Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (SŽDC) legfrissebb információi szerint a Prága–Brno–Ostrava és a Brno–Šakvice között tervezett nagysebességű vasútvonalak építését 2030-ig meg kell kezdeni, sőt egyes szakaszokon már vonatok is közlekedhetnek – ha minden jól megy. Az egyik legfontosabb információ, amit most nyilvánosságra hoztak, az a nagysebességű vasútvonalakon megengedett maximális pályasebesség, amely 320 kilométer per óra lesz.

A Prága–Brünn nagysebességű vasút esetében az északabbra fekvő vonalvezetés a reálisabb, ez olcsóbb, mint ha Benešov felé építenék meg a pályát (forrás: SŽDC)

A SŽDC tervei szerint a nagysebességű vasúti járművek az újonnan megépülő vasúti pályákat, és a már meglévő, ma is használatban lévő vasúti korridorokat is használják majd. A megépítendő nagysebességű pályákat ugyanakkor nemcsak a Prága és Brno közötti nagysebességű expresszvonatok használják majd, hanem a regionális gyorsvonatok is, ugyanúgy mint például Franciaországban, vagy Németországban. A regionális jelentőségű vonatok megállását új megállók, kitérő terminálok építésével oldanák meg, így a regionális járatok nem zavarnák, lassítanák az elhaladó nagysebességű szerelvényeket. Ilyen jellegű állomások jöhetnek létre például Prága keleti részén (Praha-Východ), vagy Jihlaván, Brünnben (a brünni Bécsi úton).

Az új Prága–Brünn–Ostrava és a Brünn–Šakvice nagysebességű vasútvonal tervezése már zajlik, most a megvalósíthatósági tanulmány születik éppen. A megvalósításhoz a legközelebb a Brünn–Šakvice nagysebességű pálya áll. A tervek szerint 2025-re kaphatja meg a projekt az építési engedélyt, s mivel egy síkvidéken vezető vasútvonal építéséről-modernizálásáról van szó, így két éven belül, azaz már 2027-ben is elkészülhet. A körülbelül harminc kilométeres pályaszakasz építési költségei 20 milliárd koronára rúgnak. Vranovice és az cseh–osztrák/szlovák államhatár közötti szakasz építése is tervben van, ezen a vonalon 200 kilométer/óra lesz a maximális sebesség.

Sorakozik a Railjet-flotta

A Brünn és Přerov közötti szakaszon a vonatok várhatóan 200 kilométer/óra maximális sebességgel haladhatnak, ennek a szakasznak a modernizálása 2025-ig el kell, hogy készüljön. A vasútvonalat kétvágányúsítják, teljesen felújítják az al- és felépítményt, modern biztosítóberendezést szerelnek be, aminek a költségei körülbelül 50 milliárd koronába kerülnek. Přerovtól észak felé Ostraváig pedig egy teljesen új nagysebességű vasútvonal épülhetne, amin a vonatok 320 kilométer/órával közlekedhetnének, ennek a szakasznak a költségei 60–80 milliárd koronára tehető. A bátran optimista vasúti infrastruktúra-kezelőség számításai szerint 2028-ra készülhet el ez a szakasz.

2030-ig meg kell kezdeni a Prágát Brünnel összekötő nagysebességű vasútvonal építését is, ami becslések szerint 150 milliárd koronába kerül majd alaphangon. A munkákat 2034-ben fejezhetik be. Az óránként 320 kilométeres sebességnek köszönhetően a cseh főváros és az ország második legnagyobb városa között nem egész egy óra lenne a vonatok menetideje. Napjainkban a 255 kilométeres távot a leggyorsabb ralijetek 2 óra és 30 perc alatt teszik meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!