A Swietelsky villamosíthat Zágráb környékén

Joó Ferenc   ·   2018.06.26. 16:15
hz-zabok-400

Ganz-MÁVAG gyártmányú villamos motorvonatok is közlekednek Zágráb elővárosaiban, ahol van villamosított vasútvonal. A Zágrábot a szlovén határon található Dobovával összekötő nemzetközi fővonalon Zaprešić állomásig van sűrűbb villamos motorvonati kiszolgálás. Itt ágazik ki a Varazsdon, Csáktornyán és Kotoribán át Murakeresztúrra vezető vonal, amelynek mentén ugyancsak találni zágrábi elővárosokat, de ide már csak dízelmozdonyos szerelvények vagy dízel motorvonatok járnak.

Az elágazástól huszonnégy kilométerre északra fekszik Zabok település, ami gyakorlatilag a Zágráb felett tornyosodó, 1032 méter magas Medvednica-hegy túloldalán található. Ezt a vonalat fogja most 614 millió kuna (27 milliárd forintért) villamosítani a Swietelsky, és a nemrég aláírt szerződés alapján több helyen új nyomvonalon épül meg a felújított vasút. A fejlesztésnek köszönhetően a pályasebességet óránként hatvanról százhúsz kilométeresre növelik és négy állomáson aluljárókat építenek. Zabok állomását teljesen átépítik, hogy elkülönüljenek egymástól a személyforgalomra és az áruszállításra szolgáló területek.

A Koncar által gyártott 6112 sorozatú villamos motorvonat (fotó: Bruno Negovec, Railway Gazette)

A beruházás keretén belül újjáépítenek négy hidat és korszerűsítenek tizenöt útátjárót, de zajvédő falakat is emelnek a vonal mentén. A fejlesztést követően öt–tíz perccel kevesebbet kell majd zötykölődnie az elővárosi utasoknak Zabok és Zaprešić között, ugyanis a mindenhol megálló vonatok menetideje huszonnyolc percre csökken. Jelenleg harminchárom perc a leggyorsabb vasúti eljutási lehetőség a két település között.

Ennél sokkal fontosabb azonban, hogy a villamosítást követően sűrűbb lesz a vonatközlekedés, hiszen a most érvényes menetrendben mindössze napi hat vonatpár szolgálja ki Zabokot. A beruházás eredményeként a Zágráb és Zabok közötti, jelenlegi egyórás út is lerövidül. A fejlesztést természetesen az EU is támogatja, ők állják a költségek nyolcvanöt százalékát.

A villamosításhoz és sűrűbb közlekedéshez új járművek is kellenek. A Horvát Vasút (HŽ) négy éve rendelt harminckét új villamos motorvonatot, amelyek a HŽ személyszállítási üzletága, a HŽ Putnički Prijevoz (HŽPP) kötelékét gyarapítják majd. Amíg az első új járművek forgalomba állhatnak Zágráb és Zabok között, vágányzárakra is számítani kell, ami a Budapest és Horvátország között közlekedő vonatok egy részét is vélhetően érinti.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek